ترکیه اعضای حماس را اخراج کرد

یک روزنامه اسرائیلی و یک روزنامه لبنانی این خبر را تایید کردند 

ترکیه در چند ماه گذشته از اعضای حماس خواسته است که این کشور را ترک کنند _ AFP Photo/MOHAMMED ABED

یک مقام فلسطینی در گفت‌وگو با روزنامه «اسرائیل هایوم» مدعی شد که ترکیه چندین عضو فعال حماس را به اسرائیل تحویل داده است. 

این مقام که بدون افشای نامش با این روزنامه صحبت کرده است، گفت: «ده‌ها نفر در محفل‌های مختلف که بخشی از حماس به ‌شمار می‌روند، از ترکیه اخراج شده‌اند.»

او تاکید کرد که برخی از این افراد با شاخه نظامی حماس مرتبط بوده‌اند. 

روزنامه‌ «الاخبار» لبنان که به اردوگاه حزب‌الله و حامیان حکومت ایران نزدیک است، نیز روز سه‌شنبه، ۲۶ آوریل، این خبر را تایید کرد. این روزنامه گزارش داد که برخی اعضای حماس که در سفر بوده‌اند، اجازه نیافته‌اند به اقامتگاه‌های خود در ترکیه بازگردند. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

حماس، که از حمایت جمهوری اسلامی ایران و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی نیز برخوردار است، ریشه در جنبش «اخوان‌المسلمین» دارد. بسیاری از اعضای رهبری آن در دو کشوری زندگی می‌کنند که در سال‌های اخیر به گروه‌های مشابه آن روی خوش نشان داده‌اند: ترکیه و قطر.

به گفته این منبع فلسطینی، ترکیه در «چند ماه» گذشته از اعضای حماس خواسته است این کشور را ترک کنند. وی همچنین افزود این اقدام به خواست دولت اسرائيل صورت گرفته که فهرستی از اعضای حماس را نیز به آنکارا تحویل داده است. 

این منبع گفت: «ترک‌ها در پاسخ با حماس تماس گرفتند و به آنان گفتند:‌ قول داده بودید اینجا از این کارها نمی‌کنید و حالا باید از اینجا بروید.»

اسحاق هرتزوگ، رئیس ‌جمهوری اسرائيل، ماه گذشته از ترکیه دیدن کرد تا اولین دیدار در این سطح از سال ۲۰۰۸ تاکنون صورت گرفته باشد. 

ترکیه اخیرا کوشیده است پیوندهای خود را با کشورهایی که روابطش با آن‌ها در این سال‌ها به سردی گراییده بود، از جمله اسرائیل، مصر، عربستان سعودی، و امارات متحده عربی، بهبود بخشد. 

بیشتر از جهان