برنامه دولت در سال ۱۴۰۱؛ اخذ مالیات از خودرو و خانه‌های لوکس

درآمد مالیاتی دولت در سال ۱۴۰۱ بیش از ۵۳۰ هزار میلیارد تومان پیش‌بینی شده است

دولت ایران قصد دارد در سال‌جاری ۵۰ تا ۷۰ هزار خودرو وارد کند ـ   Ata Taherkenareh / AFP

جهانگیر رحیمی، دبیر کل طراحی و تحلیل فرآیندهای مالیاتی سازمان امور مالیاتی از اخذ ۵۰ تا ۶۰ میلیارد تومان مالیات از محل شناسایی خودروهای لوکس در ایران خبر داد. مالیاتی که قرار است در سال ۱۴۰۱ در کنار سایر مالیات‌ها، افزایش بی‌سابقه داشته و بخش قابل توجهی از درآمد‌های دولت را تامین کند.

رحیمی گفت این میزان مالیات سال ۱۴۰۰ از برخی مالکان خودرو‌های لوکس دریافت شده است و پلیس هم باید اطلاعات سال ۱۴۰۱ مالکان خودرو‌‌های لوکس را به منظور پرداخت مالیات به سازمان امور مالیاتی ارسال کند.

این مقام مسئول گفت در سال جاری «برای اخذ مالیات، مجموع ارزش خودرو ملاک نیست و همه خودروهای بالای یک میلیارد تومان مشمول مالیات خواهد بود.»

در یران خودرو‌هایی که ارزش آنها بین یک تا چهار و نیم میلیارد تومان باشد، براساس یک جدول مالیاتی مشمول پرداخت مالیات از یک تا چهار درصد خواهند شد.

مصوبه سال ۱۳۹۷ شورای هماهنگی اقتصادی سران سه قوه مبنی بر ممنوعیت چهار ساله واردات خودرو به دلیل محدودیت‌های منابع ارزی، اردیبهشت سال ۱۴۰۱ به پایان می‌رسد و دولت امیدوار است از محل واردات خودروی خارجی ۵۰ تا ۶۰ هزار میلیارد تومان درآمد کسب کند.

دولت همچنین با شناسایی بیش از ۱۲ هزار واحد مسکونی و باغ ویلاهای «گران‌قیمت»، تلاش‌ها برای اخذ مالیات از آنها را آغاز کرده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

سازمان امور مالیاتی سال ۱۴۰۰ کمتر از ۵۰ میلیارد تومان از خانه‌های خالی دریافت کرده است. محمد صفایی، نماینده مجلس هم این میزان مالیات را معادل یک درصد قانون اخذ مالیات اعلام کرده است.

درآمد دولت از محل اخذ مالیات‌ها در سال گذشته بیش از ۲۷۴ هزار میلیارد تومان بوده که این میزان برای سال‌جاری ۵۳۲ هزار میلیارد تومان پیش‌بینی شده است.

رشد بیش از دو برابری مالیات شرکت‌ها از ۵۹‌ هزار میلیارد تومان به ۱۳۶‌ هزار میلیارد تومان و رشد مالیات بر شرکت‌های غیردولتی از ۴۹‌ هزار میلیارد تومان به ۱۱۲‌ هزار میلیارد تومان از مهمترین ارقامی است که دولت تلاش دارد در بودجه سال‌جاری آن را محقق کند.

رشد بیش از ۹۰ درصدی مالیات بر مشاغل از ۱۷‌ هزار میلیارد تومان به ۳۳‌ هزار میلیارد تومان و رشد بیش از ۷۰‌ درصدی مالیات ارزش افزوده از ۱۰۵‌هزار میلیارد تومان به ۱۸۶‌ هزار میلیارد تومان از دیگر تغییرات مهم در بودجه سال ۱۴۰۱ است.

کارشناسان اقتصادی هشدار داده‌اند چنانچه  درآمد ۵۳۲ هزار میلیارد تومانی دولت از محل مالیات‌ها محقق شود، آسیب‌های مالی جدی به بسیاری از واحد‌های اقتصادی خواهد خورد.

روزنامه «دنیای اقتصادی» هم با انتقاد از این افزایش درآمد مالیاتی دولت در سال‌جاری نوشت که «​​مالیات‌ستانی قواعدی دارد، آیا به پیامدهای منفی این مالیات‌‌‌ها در برخی از بخش‌‌‌های نحیف اقتصادی اندیشیده شده است؟»

بیشتر از اقتصاد