کهنسال‌ترین انسان جهان در ژاپن درگذشت

تاناکا ۱۱۹ سال داشت 

تاناکا در سال ۱۹۰۳ به دنیا آمد - Mandatory credit Kyodo/via REUTERS

کانه تاناکا، کهن‌سال‌ترین انسان جهان، در سن ۱۱۹ سالگی در ژاپن گذشت. رسانه‌ها این خبر را به نقل از وزارت بهداشت، کار و رفاه ژاپن گزارش کردند. 

به گفته این وزراتخانه، خانم تاناکا متولد ۲ ژانویه ۱۹۰۳ بود و در روز ۱۹ آوریل ۲۰۲۲ درگذشت.

سازمان رکوردهای جهانی گینس از درگذشت تاناکا ابراز تاسف کرد و گفت این خبر به تایید رابرت یانگ، مشاور ارشد پیری‌شناسی، رسیده است. یانگ پیش از این در سال ۲۰۱۹ تایید کرده بود که تاناکا پیرترین انسان زمین است. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

سازمان گینس در توییتی در مورد درگذشت این شهروند ژاپنی نوشت: «او در ژانویه ۲۰۱۹ با ۱۱۶ سال و ۲۸ روز سن، به پیرترین انسان زنده جهان تبدیل شد. او در ضمن دومین انسان پیر جهان است که تاکنون نام او ثبت ‌شده است. جایگاه اول متعلق به جین کالمنت است که تا ۱۲۲ سالگی زندگی کرد.»

خانواده تاناکا چند هفته پیش در توییتی از بیماری‌های اخیر او و رفت و‌آمدش به بیمارستان خبر دادند.

تاناکا در سال ۱۹۰۳ به دنیا آمد و در سن ۱۹ سالگی با مردی ازدواج کرد که صاحب یک مغازه برنج‌فروشی بود. او تا سن ۱۰۳ سالگی در مغازه خانوادگی‌ خود کار می‌کرد. 

این زن دو بار از سرطان جان سالم به در برد و رویدادهای جهانی بسیاری را به چشم دیده بود: از دو جنگ جهانی در قرن بیستم تا دو همه‌گیری بزرگ ۱۰۰ سال اخیر؛ آنفلوانزای اسپانیایی سال ۱۹۱۸ و دنیاگیری کوید-۱۹. 

نام تاناکا سال گذشته زمانی مطرح شد که از احتمال حضور او در مراسم دست به دست کردن مشعل المپیک توکیو سخن به‌میان ‌آمد که در تابستان گذشته با یک سال تاخیر برگزار شد.

قرار بود زمانی که مشعل از استان فوکوئوکا، محل زندگی خانم تاناکا، عبور می‌کند، او هم آن ‌را دقایقی در دست گیرد. اما در‌نهایت نگرانی‌های مربوط به کرونا باعث شد این کار انجام نشود. 

تاناکا مدتی بود در یک خانه سالمندان در فوکوئوکا زندگی می‌کرد. به گفته خانواده‌اش، او برای فعال نگاه داشتن ذهن خود تمرین‌های ریاضی انجام می‌داد و حس کنجکاوی خود را حفظ کرده بود. 

جونکو تاناکا، نتیجه این زن کهن‌سال، در ژانویه ۲۰۲۰ در توییتر صفحه‌ای برای بزرگداشت زندگی او ایجاد کرد. در این صفحه تصاویری از زندگی روزمره تاناکا دیده می‌شود؛ از جمله خوردن کیک و نوشابه و دید و بازدید اقوام. 

ژاپن به طولانی بودن عمر مردمش معروف است. در سال ۲۰۲۰ یک نفر از هر ۱۵۶۵ انسان ساکن این کشور بالای ۱۰۰ سال داشتند که ۸۸ درصدشان هم زن بودند. طبق ارقامی که دولت ژاپن در ژوئیه ۲۰۲۰ منتشر کرد، امید به زندگی زنان این کشور ۸۷.۴۵ سال، در مقابل ۸۱.۴ سال برای مردان است. 

سازمان رکوردهای جهانی گینس اکنون مشغول تحقیق است تا مشخص شود با درگذشت تاناکا، حالا لقب پیرترین فرد زنده جهان و پیرترین زن زنده جهان به چه کسانی تعلق می‌گیرد.

بیشتر از جهان