انفجار درعبادت‌گاه مولوی سکندر در قندوز جان حدود ۴۰ تن را گرفت

این عبادت‌گاه اهل سنت در قندوز است؛ تاکنون هیچ گروهی مسئولیت این حمله را نپذیرفته است

قربانیان این انفجار به بیمارستان پزشکان بدون مرز و بیمارستان ۵۰ تخت‌خوابی شهرستان امام صاحب منتقل شده‌اند-AFP

در انفجاری که حوالی ساعت ۱۵ در عبادت‌گاه مولوی سکندر در امام صاحب قندوز رخ داد، حدود ۴۰ نفر جان باختند و ۵۰ نفر زخمی شدند. عبادت‌گاه مولوی سکندر مسجد و یک مدرسه دارد که روزانه شماری از جوانان در آنجا آموزش‌های دینی می‌بینند.

اعضای خانواده زخمی‌ها می‌گویند که انفجار هنگامی رخ داد که شماری از نمازگزاران مسجد را ترک کرده بودند اما برخی از آنان که حلقه ذکر تشکیل داده بودند، هنوز در مسجد بودند.

به گفته شاهدان حاضر در محل، احتمالا مواد انفجاری در یک کیف جاسازی شده باشد که مهاجم آن را میان عبادت‌کنندگان گذاشته و پس از خروج تعدادی از نمازگزاران، آن را منفجر کرده است. تصویرهایی که از این عبادت‌گاه پس از انفجار منتشر شد، نشان می‌دهد که بخشی از دیوارهای مسجد فرو ریخته و عبادت‌گاه ویران شده است.

قربانیان این انفجار به بیمارستان پزشکان بدون مرز و بیمارستان ۵۰ تخت‌خوابی شهرستان امام صاحب منتقل شده‌اند. تصویرهایی که از بیمارستان پزشکان بدون مرز در قندوز فرستاده شده است، نشان می‌دهد که وضعیت تعدادی از زخمی‌ها بسیار وخیم است و برخی از آن‌ها غرق در خون بر تخت‌ها و حتی روی زمین بیمارستان منتظرند.

شاهدان می‌گویند که در این انفجار، دو تا سه نفر از اعضای برخی خانواده‌ها جان باخته یا زخمی شده‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

عبادت‌گاه مولوی سکندر در منطقه سیدجلال امام صاحب قندوز واقع  و بسیار پررونق است و بیشتر مردمان اهل سنت در آنجا به عبادت و آموزش مشغول‌اند.

ساکنان محلی به ایندیپندنت فارسی گفتند که مولوی بشیر، امام این مسجد که عبادت‌گاه در این اواخر به نام او نیز مشهور بود، همواره فعالیت‌های تروریستی به ویژه اعمال داعش را محکوم می‌کرد و برای نوجوانان و جوانانی که آنجا آموزش می‌دیدند، ضد داعش تبلیغ  و صحبت می‌کرد.

در همین حال، یک انفجار هم خودرو طالبان در جاده دارالامان کابل را هدف قرار داد؛ از تلفات این حادثه جزئیاتی در دست نیست.

روز پنجشنبه نیز در انفجار مسجد سه دکان مزار شریف، نزدیک به ۴۰ تن جان باختند و ۶۰ نفر زخمی شدند. شاخه خراسان داعش مسئولیت این انفجار را پذیرفت. پیش از آن، در انفجار یک آموزشگاه و یک مدرسه در غرب کابل بیش از ۱۲۰ تن جان باختند و ده‌ها تن زخمی شدند. تمامی قربانیان حملات این هفته در کابل، مزارشریف و قندوز غیرنظامی‌اند.