بیشترین سهم زنان در هیات‌مدیره شرکت‌های بریتانیایی

به‌رغم پیشرفت در زمینه تنوع جنسیتی، هنوز فاصله زیادی با واقعیت وجود دارد

Getty Images 

به گزارش یک گروه مدنی، برای اولین بار در طول تاریخ سهم زنان از هیات مدیره شرکت‌های بزرگ بریتانیا به سی درصد رسیده است.

«کلوب ۳۰ درصدی» (The 30% Club) که گروهی چندملیتی برای ترویج حضور بیشتر زنان در هیات‌های مدیره است، گفت زنان اکنون ۹۰۳ کرسی را در میان ۳۰۰۸ کرسی موجود در هیات‌های مدیره ۳۵۰ تا از بزرگ‌ترین شرکت‌های بریتانیا را بر عهده دارند. فهرست این ۳۵۰ شرکت بر اساس سهم آن‌ها از بازار مطابق آمار بازار بورس لندن است. 

زمانی که «کلوب ۳۰ درصدی» در سال ۲۰۱۰ تاسیس شد، سهم زنان از هیات مدیره شرکت‌های بزرگ فقط ۹.۵ درصد بود. این گروه در تلاش هستند که تا سال ۲۰۲۰ این رقم را به ۳۰ درصد افزایش داده و این روند افزایش را پس از ۲۰۲۰ نیز ادامه دهند.

ان کیرنز، یکی از روسای جهانی باشگاه سی درصدی و نایب‌رئیس اجرایی مسترکارد، گفت: «وقتی یک گروه اقلیتی به ۳۰ درصد می‌رسد، تازه شروع می شود به دیده و شنیده شدن. این عدد، حداقل خواسته ما و نه هدف حداکثری بود».

برندا ترنودن، نایب رییس‌ او و همکار پی‌.دبلیو.‌سی افزود: «این دستاوردی بی‌نظیر در راستای تنوع  و برابری جنسیتی بیشتر در هیات مدیره شرکت‌ها است. این واقعیت که ما پیش از مهلت پیش‌بینی شده در سال ۲۰۲۰ به این سطح رسیدیم نشانگر آن است که کارهای ما مفید فایده واقع شده است».

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

خانم ترندون که در سال ۲۰۱۸ برنده نشان امپراتوری بریتانیا شد، گفت تحقیقات نشان داده است که هیات‌ مدیره‌های متنوع‌تر در کل عملکرد تجاری بهتری نیز دارند.

در رابطه با تنوع جنسیتی، یک تحقیق به قلم ربکا ماس که سال گذشته توسط دانشگاه ناتینگهام منتشر شد به این نتیجه دست یافت که مدیران خانم هیات مدیره، به گونه‌ای بارز باعث بهبود عملکرد بانک‌ها در دوران بحران مالی می‌شوند.

یافته‌های او پشتیبان این ایده بود که باید در تجارت نیز از مدیران خانم بیشتری استفاده شود «به ویژه در محیط‌های پرخطر و با ریسک بالا».

به‌رغم پیشرفت در زمینه تنوع جنسیتی، حضور برابر زن و مرد هنوز فاصله زیادی با واقعیت دارد. طبق گزارش باشگاه سی درصدی، تنها ۱۳ شرکت در فهرست ۳۵۰ شرکت برتر بریتانیا، مدیرعامل‌های خانم دارند که سهمی کمتر از ۴ درصد است. این گروه همچنین به دنبال احقاق حضور سی درصدی زنان در مقامات مدیریتی بلندپایه ۱۰۰ شرکت برتر بریتانیا تا سال ۲۰۲۰ است.

این نوشته برگردان فارسی از مقالات منتشر شده دیگری است و منعکس کننده دیدگاه سردبیری روزنامه ایندیپندنت فارسی نمی باشد.

https://www.independent.co.uk/

© The Independent

بیشتر از زندگی