طالبان حقوق ۱۰۰ کارمند امنیت جوزجان را میان خود تقسیم کردند

کارمندان امنیت جوزجان خواهان عدالتند

به گفته منابع، در حال حاضر طالبان تنها سه نفر از کارمندان امنیت جوزجان را نگه داشته‌اند تا  کارهای اداری را انجام دهند-AFP

طالبان بیش از ۱۰۰ تن از کارمندان پیشین امنیت ملی جوزجان را از کار برکنار کردند. منابعی در جوزجان می‌گویند که این کارمندان هفته گذشته، به‌شکل بسیار تحقیرآمیزی از پشت دروازه‌های امنیت ملی جوزجان به خانه‌هایشان فرستاده شدند.

طالبان دو هفته پس از به قدرت‌ رسیدن در افغانستان، در ۱۵ اوت سال گذشته، کارمندان امنیت را خواستند و به آن‌ها گفتند که می‌توانند مانند گذشته به کارشان ادامه دهند و حدود ۱۰۰ نفر از کارمندان ریاست امنیت جوزجان به کارهایشان برگشتند.

به این کارمندان در مدت هفت ماه هر روز وعده داده می‌شد که امروز یا فردا حقوق کارمندان پرداخت می‌شود. سرانجام، هفته گذشته دو ماه حقوق کارمندان پرداخت شد، اما طالبان آن را میان خود تقسیم کردند و کارمندان پیشین را برکنار کردند.

به گفته منابع، در حال حاضر طالبان تنها سه نفر از کارمندان امنیت جوزجان را نگه داشته‌اند تا  کارهای اداری را انجام دهند.

کارمندان امنیت جوزجان می‌گویند که روزانه به دفتر می‌رفتند و صادقانه کار می‌کردند. این کارمندان از طالبان و جامعه جهانی می‌خواهند صدایشان را بشنوند و عدالت را تامین کنند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به گفته منابع امنیتی، طالبان در پی به دست آوردن اطلاعات درباره نظامیان‌اند و می‌خواهند اطلاعات شخصی آن‌ها را به دست آورند که چه کسانی در کدام بخش‌ها کار می‌کردند و کجا زندگی می کنند، طالبان حتی هویت نظامیانی را جستجو می‌کنند که در کشورهای همسایه پناه برده‌اند.

ریاست عمومی امنیت ملی که در سراسر افغانستان هزاران کارمند داشت در پی فرار اشرف غنی، رئیس‌جمهوری این کشور، در روز ۱۵ اوت سال ۲۰۲۱، از هم پاشید و نتوانست مانع فروپاشی نظام در افغانستان شود. بسیاری از کارمندان این ریاست آواره شده‌اند و شماری هم از ترس طالبان به‌طور پنهانی زندگی می‌کنند.

بر اساس گزارش‌ها، شماری از کارمندان امنیت ملی افغانستان در میان قربانیانی‌اند که در هشت ماه گذشته طالبان آن‌ها را بازداشت کردند، شکنجه دادند و کشتند.

در حالی که گردآوری اطلاعات و فعالیت‌های ضد اطلاعاتی و ضد تروریستی در درون و بیرون از افغانستان از وظایف اصلی این ریاست بود، این ریاست نتوانست مانع پیشروی‌های طالبان به سوی پایتخت شود و برای حفظ نظام در افغانستان کاری انجام دهد.

احد ضیا سراج، رئیس ریاست امنیت ملی افغانستان، با دیگر مقام‌های این نهاد پس از فرار اشرف غنی، از افغانستان فرار کردند.