ادعای وزیر راه و شهرسازی: از مرداد ساخت دو میلیون مسکن اجرایی می‌شود

کارشناسان اقتصادی معتقدند که طرح «نهضت ملی مسکن» الزاما منجر به کاهش قیمت مسکن نمی‌شود

هزینه کلان مسکن مهر عملا نتوانست هدف اولیه که حل مشکل مسکن و کاهش قیمت آن بود را محقق کند- عکس از جهان اقتصاد

در حالی که دولت ابراهیم رئیسی با وعده ساخت سالی یک میلیون مسکن کار خود را آغاز کرده است، هنوز مشخص نیست که این موضوع چطور اجرا می‌شود. برخی تحلیلگران صنعت ساختمان و اقتصاددانان معتقدند که کشور توانایی لازم برای اجرای چنین وعده‌ای را ندارد.

با این حال وزیر راه و شهرسازی همچنان بر وعده خود پافشاری می‌کند. در آخرین اظهار نظر، رستم قاسمی مدعی شد: با مدیران کل راه و شهرسازی توافق کردیم که حداکثر تا مردادماه عملیات اجرایی شدن ساخت دو میلیون واحد مسکونی در سراسر کشور آغاز شود.

به گزارش ایلنا، او در حاشیه نشست با مدیران کل راه و شهرسازی استان‌ها، از آغاز به ساخت یک میلیون واحد مسکونی طرح نهضت ملی مسکن خبر داد و افزود: ما در دولت سیزدهم و کمتر از هشت ماه حدود یک میلیون واحد مسکونی را در دست اجرا داریم.

این سخنان در حالی بیان می‌شود که خاطره پروژه ساخت مسکن مهر هنوز در اذهان عمومی باقی‌مانده است. با گذشت بیش از ۹ سال از پایان دولت احمدی‌نژاد، هنوز تعدادی از متقاضیان مسکن مهر خانه‌های خود را دریافت نکرده‌اند. از سوی دیگر کیفیت پایین آن خانه‌ها باعث شده تا مشکلات زیادی برای ساکنان آن به وجود آید.

 همچنین اجرای بدون مطالعه بخشی از پروژه‌ها باعث شد تا بخشی از خانه‌ها خالی باقی بماند. در واقع هزینه کلان مسکن مهر عملا نتوانست هدف اولیه که حل مشکل مسکن و کاهش قیمت آن بود را محقق کند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

 اگرچه وزیر راه و شهرسازی دولت رئیسی مدعی است که پروژه «نهضت ملی مسکن» با «مسکن مهر» متفاوت است، اما به نظر می‌رسد در شرایطی که تولید فولاد و برخی از مصالح ساختمانی در داخل پاسخگوی نیاز فعلی کشور نیست و ایران همچنان در تحریم به سر می‌برد، نیازهای ساخت چهار میلیون مسکن چطور قرار است تامین شود.

در همین رابطه، علیرضا صلواتی، کارشناس اقتصادی به ایندیپندنت فارسی گفت: «امکان اجرایی شدن چنین طرحی بسیار پایین است و هزینه آن چند برابر برآورد اولیه خواهد بود. در واقع دولت به اسم اقشار کم‌درآمد پروژه‌ای را آغاز کرده است که درنهایت به سود پیمانکاران خودی خواهد شد.»

او در بخشی دیگر از سخنانش به اهداف مطرح شده برای طرح «نهضت ملی مسکن» پرداخت و گفت: اعضای تیم اقتصادی دولت تصور می‌کنند اگر عرضه مسکن زیاد شود، قیمت کاهش می‌یابد؛ اما این موضوع همیشه صادق نیست.

به گفته این کارشناس اقتصادی با توجه به شرایط فعلی، کسانی که این خانه‌ها را دریافت می‌کنند، الزاما در آن ساکن نمی‌شوند و بخشی از این خانه‌ها وارد بخش دلالی می‌شود؛ بنابراین کنترل تورم مهم‌تر از عرضه بیشتر است تا امکان خرید مسکن برای اقشار کم برخوردار شود.

از سوی دیگر مشخص نیست کیفیت خانه‌های ساخته شده چطور خواهد شد.

در حالی که در جهان متوسط عمر خانه‌های چیزی در حدود ۱۰۰ سال است، این رقم در ایران کمتر از ۲۷ سال ارزیابی می‌شود.

بیشتر از اقتصاد