لغو سفر وزیر اقتصاد به آمریکا

پس از انقلاب، ایران برای بازسازی مناطق زلزله‌زده، بازسازی مناطق سیل‌زده و فاضلاب تهران از بانک جهانی وام گرفته است

طی سال‌های اخیر به دلیل تحریم‌های بین‌المللی ایران امکان استفاده از منابع این بانک را نداشته است- عکس از خبرگزاری مهر

در حالی که پیش‌تر اعلام شده بود احسان خاندوزی، وزیر امور اقتصادی و دارایی، و هیئت همراه او قرار است در اجلاس بهاره بانک جهانی شرکت کنند، اما وزارت امور اقتصادی و دارایی اعلام کرد به‌ دلیل تاخیر ایالات متحده در صدور ویزا، این سفر لغو شده است.

به گزارش ایسنا، در بخشی از متن منتشر شده این وزارتخانه آمده است: «استقرار برخی نهادهای بین‌المللی در خاک آمریکا سبب سوء استفاده این کشور از این موضوع شده و شاهدیم برای چندمین بار، برای حضور هیئت‌هایی از ایران به‌ عنوان عضو مؤسس صندوق بین‌المللی پول و بانک جهانی در اجلاس این نهادها کارشکنی انجام می‌شود».

اشاره بیانیه وزارت دارایی به عضو موسس بودن ایران در صندوق بین‌المللی پول و بانک جهانی، مربوط به اقدامی است که در زمان محمدرضا شاه پهلوی صورت گرفته است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

با پایان جنگ جهانی دوم، نظامی اقتصادی به نام سیستم «برتن وودز» ایجاد شد که بانک جهانی و صندوق بین‌المللی پول بخشی از آن بودند. این دو نهاد زیرمجموعه سازمان ملل هستند و بر اساس ضوابطی که در نظر گرفته شده است، برای حل مشکلات اقتصادی کشورهای عضو به آن‌ها وام پرداخت می‌کنند. تنها تفاوت این دو نهاد در آن است که صندوق بین‌المللی پول برای حل مشکلات تراز مالی وام کوتاه‌مدت می‌پردازد؛ اما بانک جهانی در راستای برنامه‌های توسعه به کشورها وام می‌دهد.

از سوی دیگر، عضویت در صندوق بین‌المللی پول یکی از پیش‌شرط‌های عضویت در بانک جهانی است؛ بنابراین اعضای بانک جهانی عملا در صندوق بین‌المللی پول هم عضوند.

نخستین درخواست وام ایران از بانک جهانی در زمان نخست‌وزیری محمد مصدق صورت گرفت که البته این درخواست به نتیجه نرسید. تا اینکه در نهایت با وام ایران در سال ۱۳۳۸ موافقت شد.

در دوران جمهوری اسلامی نیز ایران چند بار طی سال‌های ۱۹۹۰ و ۱۹۹۲ از بانک جهانی برای بازسازی مناطق زلزله‌زده، بازسازی مناطق سیل‌زده سیستان و بلوچستان و فاضلاب تهران وام گرفته است.

اما طی سال‌های اخیر به دلیل تحریم‌های بین‌المللی ایران امکان استفاده از منابع این بانک را نداشته است.