گزارش محرمانه آژانس از افتتاح یک کارگاه جدید در نطنز

ایران یک کارگاه جدید در نطنز را برای تولید قطعات مربوط به ماشین‌های سانتریفیوژ جدید به راه انداخته است

پیش‌تر آژانس اعلام کرده بود که ایران اطلاع داده که قصد دارد تولید قطعات مربوط به ماشین‌های سانتریفیوژ جدید را به جای کرج، در اصفهان آغاز کند-عکس از sputniknews

خبرگزاری رویترز اعلام کرد که بر اساس گزارش جدید آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، ایران برای تولید قطعات مربوط به ماشین‌های سانتریفیوژ جدید با استفاده از تجهیزات منتقل‌شده از مرکز هسته‌ای، یک کارگاه جدید در مرکز هسته‌ای نطنز به راه انداخته است.

بر اساس این گزارش، آژانس در تاریخ ۱۲ آوریل ۲۰۲۲ کار نصب و راه‌اندازی دوربین‌های مدار بسته نظارتی را تکمیل کرده و سپس مهروموم تجهیزات برداشته شده است.

این گزارش محرمانه به کشورهای عضو آژانس بین‌المللی اتمی ارسال شده و مکان دقیق این کارگاه در آن ذکر نشده است.

رویترز می‌نویسد: «مکان دقیق این کارگاه موردتوجه کشورهای غربی و اسرائیل، دشمن سرسخت ایران، است؛ چرا که به ادعای تهران، کارگاه کرج هدف حمله خرابکارانه اسرائیل قرار گرفت و به همین علت تهران از همان زمان در پی کسب به تضمین‌هایی برای حفظ امنیت سایت‌هایش بود.»

در این گزارش آمده است: «در ۱۳ آوریل ۲۰۲۲، ایران به آژانس اطلاع داد که ماشین‌های سانتریفیوژ در همان روز در کارگاه جدید شروع به کار خواهند کرد.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

از آنجایی که در گزارش آژانس ذکر نشده که آیا ماشین‌ها از همان روز کارشان را آغاز کردند یا خیر، مشخص می‌شود که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی هم بعد از گزارش، به آن مکان دسترسی نداشته است.

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی پیش‌تر اعلام کرده بود که ایران اطلاع داده است که قصد دارد تولید قطعات مربوط به ماشین‌های سانتریفیوژ جدید را به جای کرج، در مکان جدیدی در اصفهان، آغاز کند. گفته می‌شود ماشین‌های جدیدی که ایران قصد ساخت آن‌ها را دارد، اورانیوم را بسیار سریع‌تر از ماشین‌های نسل اول غنی‌ می‌کنند.

به گزارش رویترز، ایران قبل از انتقال قطعات سایت کرج به نطنز، به آژانس اعلام کرده بود که فعالیت‌های کارگاه کرج را به سایت دیگری در اصفهان منتقل می‌کند و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از آن زمان دوربین‌هایی را در آنجا نصب کرده بود.

اگر کارگاه اصفهان راه‌اندازی شود، ظرفیت ایران برای تولید قطعات سانتریفیوژ پیشرفته افزایش می‌یابد.

با توجه به افتتاح سایت جدید هسته‌ای در نطنز و انتشار اخبار ضدونقیض درباره مذاکرات هسته‌ای، هنوز مشخص نیست که آیا این تغییر با توافق طرف‌های مذاکره‌کننده رخ داده یا این اقدام، اقدام خودسرانه مسئولان جمهوری اسلامی بوده است.