نخست‌وزیر لبنان به عربستان سعودی سفر می‌کند

ناظران سیاسی از بهبود روابط میان بیروت و ریاض خبر می‌دهند

میقاتی در ژانویه ۲۰۲۲ گفته بود انتقادات رهبر حزب‌الله لبنان به نفع لبنان نیست -- AMMAR ABD RABBO / DOHA FORUM / AFP

به گزارش خبرگزاری رویترز، روز دوشنبه، ۱۱ آوریل ۲۰۲۲، نجیب میقاتی، نخست‌وزیر لبنان، اعلام کرد که در ماه رمضان از عربستان سعودی دیدار خواهد کرد. 

رویترز همچنین به نقل از تلویزیون الجدید نوشته است که این اظهارات میقاتی، که چهار روز پس از آغاز به کار مجدد سفیر عربستان سعودی در لبنان بیان شده‌اند، نشانه‌ای دیگر از ترمیم روابط سیاسی میان لبنان و عربستان سعودی به حساب می‌آید.

وزارت خارجه عربستان روز پنجشنبه، ۷ آوریل ۲۰۲۲، با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد که سفیر این کشور در بیروت به لبنان برگشته است. 

بر اساس بیانیه وزارت خارجه عربستان سعودی، دولت لبنان متعهد شده است که تمامی فعالیت‌های نظامی و سیاسی‌ای را که به پادشاهی عربستان سعودی و دیگر کشورهای منطقه آسیب می‌رساند، متوقف کند. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

عربستان سعودی و برخی دیگر از کشورهای عربی منطقه خلیج فارس پیش‌تر نیز قصد داشتند تا به منظور بهبود وضعیت اقتصادی لبنان به این کشور کمک‌ مالی کنند. با این‌ حال، تصمیم این گروه از کشورهای ثروتمند به دلیل اقدامات ناشی از جنبش حزب‌الله لبنان که از حمایت جمهوری اسلامی ایران برخوردار است، سال‌ها به تعویق افتاد.

میقاتی در ژانویه ۲۰۲۲ گفته بود که انتقادات شیخ حسن نصرالله، رهبر حزب‌الله لبنان، به نفع لبنان نیست. 

نجیب میقاتی، سیاستمدار و تاجر لبنانی، پس از ماه‌ها بحران سیاسی در لبنان، در سپتامبر سال گذشته به نخست‌وزیری این کشور برگزیده شد. او پیش از این دو بار دیگر نیز عهده‌دار این مقام بوده است. میقاتی نخستین بار در حد فاصل آوریل تا ژوییه ۲۰۰۵ نخست‌وزیر لبنان بود، و دومین بار در حد فاصل سال‌های ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۴. 

بر اساس توافقی که در سال ۱۹۴۳ میان رهبرهای نیروهای سیاسی لبنان منعقد شد، جایگاه نخست‌وزیری به سنی‌ها، ریاست جمهوری به مسیحی‌های مارونی، و ریاست مجلس به فردی از پیروان مذهب شیعه اختصاص دارد.

بیشتر از جهان