یک فعال سیاسی و چند نظامی در کابل و بامیان ناپدید شدند

خانواده‌های این افراد اطلاعی از سرنوشت آنان ندارند

سازمان‌ها و دولت‌های حامی حقوق بشر، بار ها به اقدامات طالبان اعتراض کرده‌اند-

Ahmad SAHEL ARMAN / AFP

در ادامه بازداشت‌ها و ناپدید شدن‌های اجباری فعالان سیاسی و نظامیان دولت پیشین افغانستان‌، عبدالله توکلی، مسئول دفتر روابط خارجی حزب وحدت اسلامی افغانستان روز یکشنبه ۱۴ فروردین در کابل ناپدید شد.

یک عضو خانواده آقای توکلی به شرط فاش نشدن نامش به ایندیپندنت فارسی گفت طالبان بعدازظهر روز یکشنبه توکلی را در دشت برچی بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل کردند.

توکلی هنگام بازداشت پیام کوتاهی به خانواده‌اش فرستاد و گفت که در بازداشت طالبان است و نمی‌داند او را به کجا خواهند برد.

عضو خانواده عبدالله توکلی افزود او در هشت ماهی که از سلطه طالبان بر افغانستان می‌گذرد، هیچ‌گونه فعالیت سیاسی نداشت و در روزهای اخیر تلاش می‌کرد به پاکستان برود.

به گفته این منبع آگاه، توکلی به‌ تازگی ویزای پاکستان گرفته بود، اما قبل از اینکه افغانستان را ترک کند، بازداشت و ناپدید شد. تاکنون هیچ اطلاعی از سرنوشت عبدالله توکلی در دست نیست و گروه طالبان به تماس‌ها و تلاش‌های اعضای خانواده توکلی پاسخ نداده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در همین حال، منابع آگاه در بامیان می‌گویند بازداشت نظامیان پیشین در این استان افزایش یافته است.

یک کارمند دولت پیشین در بامیان گفت روز چهارشنبه ۱۷ فروردین طالبان دو افسر امنیت ملی دولت پیشین افغانستان با نام‌های محمد احمدی و مهرآیین ورسی را بازداشت کرد و خانواده‌های این افراد از سرنوشت آنان اطلاعی ندارند.

به گفته این منبع آگاه، طالبان چند روز قبل نیز یک افسر امنیت ملی در دولت پیشین به‌نام خداداد و یک فعال اجتماعی به‌نام سخی مرادی را نیز در مرکز بامیان بازداشت کرده است و خانواده‌هایشان در بی‌خبری به‌سر می‌برند.

این بازداشت‌ها در حالی صورت می‌گیرد که رهبران طالبان مدعی‌اند فرمان عفو عمومی ملا هبت‌الله آخوندزاده، رهبر این گروه امنیت جانی هزاران کارمند به‌ویژه نظامیان دولت پیشین افغانستان را تضمین کرده است.

در ماه‌های اخیر کمیساریای عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد، دبیر کل سازمان ملل متحد، سازمان عفو بین‌الملل، دیده‌بان حقوق بشر و چند سازمان بین‌المللی دیگر با انتشار گزارش‌هایی مستند درباره کشتار نظامیان و غیرنظامیان از طالبان خواستند که به این خشونت‌ها پایان دهد، اما روند بازداشت، قتل و ناپدید شدن افراد به‌ویژه نظامیان دولت پیشین همچنان ادامه دارد.