اوربان مدعی پیروزی بزرگ در انتخابات مجارستان شد

نخست‌وزیر مجارستان: ما پیروزی بزرگی به دست آوردیم که می‌توانید آن را از ماه و مطمئنا از بروکسل ببنید

ویکتور اوربان، نخست وزیر مجارستان- REUTERS/Bernadett Szabo

ویکتور اوربان، نخست وزیر مجارستان مدعی پیروزی برای چهارمین دوره ریاست جمهوری شده است، زیرا نتایج اولیه نشان می دهد که حزب حاکم در مسیر پیروزی قرار دارد.

با شمارش بیش از ۳۶ درصد آرا، حزب فیدز با ۵۸ درصد آرای فهرست احزاب ملی در مقایسه با ۳۰.۴ درصد ائتلاف احزاب مخالف، پیشتاز است.

ویکتور اوربان، در یک سخنرانی ده دقیقه‌ای برای مقامات و حامیان حزب فیدز گفت:« ما پیروزی بزرگی به دست آوردیم که می‌توانید آن را از ماه و مطمئنا از بروکسل ببنید.»

در صورت تایید نتایج نهایی که انتظار می‌رود اواخر روز یکشنبه اعلام شود، یک پیروزی راحت می‌تواند اوربان ۵۸ ساله را در جاه‌طلبی‌اش برای ساختن یک دولت «غیر لیبرال» که منتقدان می‌گویند به منزله براندازی هنجارهای دموکراتیک است، جرات بخشد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

با شمارش نزدیک به ۷۵ درصد آرا، به نظر می رسد که حزب فیدز بار دیگر اکثریت پارلمان را به دست آورد.

تهاجم به اوکراین، که روسیه آن را «عملیات نظامی ویژه» برای خلع سلاح همسایه‌اش می‌نامد، ویکتور اوربان، یکی از باسابقه‌ترین رهبران اروپا را مجبور به مانورها و اتخاذ تصمیمات ناخوشایند در داخل کشور کرد. اقدامات اوربان که چندان با اتحادیه اروپا همسو نیست، درخواست پیتر مارکی‌زی، رهبر مخالفان، برای بازگرداندن مجارستان به اتحادیه اروپا را تقویت کرده است.

با این همه، هواداران اوربان، مخصوصا رای دهندگان مسن تر و فقیرتر که از برنامه‌های محافظه‌کارانه اجتماعی اوربان حمایت می‌کنند، نسبت به برنامه‌های احزاب مخالف بی‌اعتماد هستند.

اوربان حمله روسیه به اوکراین را محکوم کرده و هیچ گونه تحریم اتحادیه اروپا علیه مسکو را وتو نکرده است، اگرچه گفته که با آنها موافق نیست. او در عین حال اما، انتقال اسلحه به اوکراین از خاک مجارستان را ممنوع کرده است.

بیشتر از جهان