طالبان کشت خشخاش و استفاده مواد مخدر را در افغانستان ممنوع کرد

تجارت مواد مخدر یکی از راه‌های کسب درآمد طالبان بود

طالبان در دور اول حاکمیت خود بر افغانستان نیز کشت خشخاش را ممنوع کرد‌ - Javed TANVEER / AFP

رهبر طالبان در فرمانی جدید اعلام کرد کشت، تجارت و استفاده مواد مخدر در افغانستان ممنوع است. این ممنوعیت شامل هرگونه مواد مخدر ازجمله شراب و قرص‌های صنعتی نیز می‌شود.

عبدالسلام حنفی، معاون نخست‌وزیر امارت اسلامی طالبان در یک نشست خبری که قبل از ظهر روز یکشنبه، سوم آوریل، در کابل برگزار شد، گفت که بر اساس این فرمان پس از این در سراسر افغانستان کشت خشخاش ممنوع است و هیچ کس حق ندارد که در زمین خود خشخاش بکارد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

ملا هبت‌الله، رهبر گروه طالبان، در متن فرمانی که به زبان پشتو منتشر کرد، نوشت «به همه هموطنان اعلام می‌شود که پس از صدور این فرمان کشت خشخاش در افغانستان مطلقا ممنوع است. پس از این هیچ کس نباید در زمین‌های خود خشخاش بکارد. هرکسی که خشخاش بکارد محصولش معدوم می‌شود و با او برخورد قانونی خواهد شد.» همچنین در این فرمان آمده است که در سراسر افغانستان نه‌تنها استفاده از هرگونه مواد مخدر از شراب گرفته تا هروئین، شیشه، قرص K و حشیش ممنوع است، بلکه خریدوفروش، انتقال، تجارت و صادرات و واردات این مواد نیز ممنوع است. رهبر طالبان ایجاد کارخانه‌های تولید مواد مخدر را نیز ممنوع اعلام کرد. در پایان این فرمان آمده است که هرکس از این دستورها سرپیچی کند به مراجع قضایی طالبان معرفی می‌شود و با مجازات سختی روبه‌رو خواهد شد.

فرمان رهبر طالبان زمانی منتشر شد که کشاورزان محصول بهاری تریاک خود را برداشت کرده‌اند. بر اساس گزارش رسانه‌ها، کشاورزان در استان هلمند که بیشترین زمین‌های زیر کشت خشخاش را دارد، تقریبا تمامی محصول خود را برداشت و آماده فروش کرده‌اند. به نظر می‌رسد رهبری طالبان پس از آگاهی از برداشت محصول تریاک اقدام به صدور این فرمان کرده است. ترجمه‌ای که دفتر سخنگوی امارت اسلامی افغانستان از این فرمان منتشر کرده، در زیر آمده است:

طالبان در دور اول حاکمیت خود بر افغانستان نیز کشت خشخاش را ممنوع کرد‌؛ اما پس از سقوط گروه طالبان و حاکمیت دولت پیشین در افغانستان، کشت خشخاش دوباره گسترش یافت. با وجود این‌ که دولت افغانستان و جامعه جهانی میلیاردها دلار برای نابودی کشت خشخاش در این کشور هزینه کردند؛ اما به دلیل حمایت مافیای بزرگ مواد مخدر به‌ویژه گروه طالبان، کشت آن روزبه‌روز گسترش پیدا کرد؛ تا جایی که در سال‌های اخیر زمین‌های زیر کشت خشخاش به حد بی‌سابقه‌ای افزایش یافته بود. حالا امارت اسلامی که قدرت را دوباره به دست گرفته است تصمیم دارد که به یکی از مفاد توافقنامه صلح میان این گروه و ایالات متحده آمریکا درخصوص مهار کشت مواد مخدر در افغانستان عمل کند. با این حال مشخص نیست که این گروه تا چه حدی می‌تواند بر چالش‌های منع کشت خشخاش در افغانستان پیروز شود؛ زیرا بخشی از فرماندهان قدرتمند طالبان در مافیای مواد مخدر نقش دارند.

از سال ۱۹۹۲ افغانستان بزرگترین تولیدکننده تریاک جهان است. در سال گذشته تولید تریاک در افغانستان حدود هفت هزار تن بود. به نظر می‌رسد قاچاقچی‌های مواد مخدر از صدور فرمان ممنوعیت تولید مواد مخدر در افغانستان اطلاع داشتند؛ زیرا در چند هفته گذشته قیمت تریاک افزایش یافته بود.