هنگ‌ کنگ در آستانه‌ ناآرامی‌های تازه

مقامات هنگ ‌کنگ مجبور شده‌اند جشن‌های رسمی را کاهش دهند

هنگ کنگ سپتامبر ۲۰۱۷
Mohd RASFAN / AFP

هنگ ‌کنگ در حال مهیا شدن برای رشته اعتراضاتی است که به هفتادمین سال‌گرد بنیان‌گذاری جمهوری خلق چین در روز سه‌شنبه ختم می‌شود و اکثر راه‌پیمایی‌های مهم را برای آخر هفته و روز سالگرد، برنامه‌ریزی کرده‌اند.

پلیس برای انجام تظاهرات در روز شنبه در بوستان «تامار»  مجوز داده است. این بوستان در نزدیکی دفاتر مرکز شورای قانون‌گذاری هنگ‌کنگ قرار دارد که مورد انتقاد شدید معترضان است، و تظاهرات با پنجمین سال‌گرد «جنبش چتر» مصادف است که در سال ۲۰۱۴ آغاز شد.

تظاهراتی هم قرار است به مناسبت «روز جهانی مبارزه با تمامیت‌خواهی» در روز یک‌شنبه از بوستان «ویکتوریا» آغاز شود. این بوستان، محل بسیاری از گردهمایی‌های اخیر بوده است. مراسمی مشابه این مراسم در سراسر جهان و از جمله در شهرهای لندن، پاریس، نیویورک، برلین، تایپه و کیف، برگزار خواهد شد.

دولت هنگ ‌کنگ مجبور شده است برای روز سه‌شنبه که تعطیلی ملی مهمی در سراسر چین است، جشن‌های رسمی را کاهش دهد، و در آن روند، نمایش آتش‌بازی سالانه را لغو کرده است و پذیرایی‌ها را به فضاهای سرپوشیده انتقال داده است.

«جبهه‌ مدنی حقوق بشر»، یکی از گروه‌های اصلی معترض در شهر هنگ‌کنگ، با اعلام این که  قصد دارد با برگزاری تظاهرات بزرگ دیگری در این روز خواهان مردم‌سالاری بیش‌تری شود، پکن را به دردسر انداخته است، و به بیم از بروز کشمکش‌های خونین احتمالی، دامن زده است.

هنگ ‌کنگ از ماه ژوئن دست‌خوش اعتراض‌های مداومی بوده است که بهمن‌وار، به بزرگ‌ترین بحران سیاسی از زمان بازگردانده شدن این شهر از بریتانیا به چین در سال ۱۹۹۷ تبدیل شده است.

خواست معترضان در ابتدا لغو کردن لایحه‌ ناخوشایندی بود که اخراج متهمان جنایی به جزیره‌ اصلی را آسان‌تر می‌کرد، اما اکنون خواسته‌های آنان افزایش یافته است، و از جمله، خواستار دخالت نکردن پکن در انتخابات رهبری هنگ‌کنگ هستند.

پلیس در روز جمعه «نگرانی» خود را از آماری رسمی را اعلام کرد. طبق این آمار، از حدود ۱۶۰۰ نفر دست‌گیر شده از آغاز ناآرامی‌ها، ۲۹ درصد را دانش‌آموزان و جوانان تشکیل می‌دهند.

«تسه چون-چونگ» رییس روابط عمومی پلیس، گفت که در میان دست‌گیر شدگان دختری ۱۳ ساله هم بود که به خاطر توهین به پرچم چین دست‌گیر شد.

به گفته‌ وی، با آن که سال تحصیلی با پایان یافتن تعطیلات تابستان آغاز شده است، فقط در همین ماه ۲۰۷ دانش‌آموز دبیرستان و دانش‌جو دست‌گیر شده‌اند.

به گفته‌ وی، شمار نوجوانانی هم که مرتکب جرایم شدید می‌شوند، در کل افزایش یافته است؛ جوان ۱۶ ساله‌ای به اتهام ایجاد آتش‌سوزی عمدی، و جوانان دیگری به اتهام حمله به ادارات پلیس و حمل سلاح‌های خطرناک دست‌گیر شده‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

رییس روابط عمومی پلیس در نشستی خبری گفت: «روند هشداردهنده‌ای است. قانون‌شکنی جوانان و دچار سوء‌سابقه‌ جنایی شدن در سال‌های لطیف جوانی، به راستی مایه‌ نگرانی است».

او افزود: «از تمامی جوانان خواهش می‌کنیم در رفتارشان بازنگری کنند و امیدواریم بخش آموزش و پرورش و خود والدین کمک کنند تا جوانان ما در مسیر درست قرار گیرند.»

آقای تسه از مردم مصرانه درخواست کرد که گردهمایی‌های‌ خود را در روزهای آینده، صلح‌آمیز برگزار کنند و نگذارند که عناصر خشن از تظاهرات و راه‌پیمایی‌های دارای مجوز سوء‌استفاده کنند. تظاهرات‌کنندگان در اعتراضات قبلی از بمب‌های بنزینی استفاده کرده بودند، در خیابان‌ها آتش به پا کرده بودند، و اماکن عمومی را تخریب کرده بودند.

پلیس هم در واکنش، به گاز اشک‌آور، ماشین‌های آب‌پاش و سایر تجهیزات ضد شورش متوسل شد، که شکایت معترضان از توسل پلیس به سرکوب را در پی داشت.

خانم «کری لام»، مدیر اجرایی شهر هنگ‌ کنگ، که با درخواست‌های مکرر مخالفان برای کناره‌گیری کردن مواجه بوده است، برای آن که روابط دولت و مردم را بهبود دهد، روز پنج‌شنبه نشستی به سبک شورای شهر برگزار کرد.

«کری لام» به مدت دو ساعت بی آن‌که حرفی بزند، به فریاد اعتراض مکرر مخالفانی گوش داد که از آن که به معترضان امتیاز بیش‌تری نداده است، خشمگین بودند. لغو کامل لایحه‌ بدنام اخراج، تنها امتیازی است که نصیب جنبش اعتراضی شده است.

بعد از پایان نشست، تا پراکنده شدن تظاهرات‌کنندگان خشمگین که در بیرون ساختمان تجمع کرده بودند، «کری لام» بیش از چهار ساعت در درون ساختمان محبوس بود.

به گفته‌ تحلیل‌گران، شورای شهر شاید بتواند تا حدی حسن‌نیت تولید کند، اما بعید است که تا تظاهرات آخر هفته، بتواند تغییر چندانی ایجاد کند.

«ویلی لام»، استاد مرکز مطالعات چین در دانشگاه چینی هنگ‌کنگ، می‌گوید: «کری لام تا حدی صداقت به خرج داد و شهامت آن را دارد تا با مخالفان رو در رو شود، ولی کافی نیست».

وی می‌افزاید: «فرصت خوبی بود تا مردم مقداری از خشم انباشته را تخلیه کنند. اما احساسات فروکش نمی‌کند، چون حرکتی عینی برای سازش وجود ندارد».

این نوشته برگردان فارسی از مقالات منتشر شده دیگری است و منعکس کننده دیدگاه سردبیری روزنامه ایندیپندنت فارسی نمی باشد.

https://www.independent.co.uk

© The Independent

بیشتر از جهان