کارشناسان در مجمع دوحه: صدای زنان و دختران افغانستان شنیده شود

«دولت‌های اسلامی، باید قدرتمندانه کنار زنان و دختران افغانستان بایستند و از حق اساسی آنان دفاع کنند»

روز شنبه، ششم فروردین، (۲۶ مارس)، بیستمین مجمع دوحه، با اهدای جایزه‌ سالانه این مجمع به رویا محبوب، زن کارآفرین افغان، آغاز شد. هرچند محور بحث‌های روز نخست این مجمع بر جنگ در اوکراین و محیط زیست متمرکز بود، اما دو میزگرد در مورد افغانستان برگزار شد و کارشناسان، ازجمله چند فعال سیاسی افغان، در آن سخن گفتند. فوزیه کوفی، عضو پیشین پارلمان افغانستان، فاطمه گیلانی، رئیس پیشین هلال احمر در افغانستان، و حسنا جلیل، معاون وزارت داخله ( کشور) در دولت پیشین افغانستان، از شرکت کنندگان در این مجمع بودند.

ملاله یوسف‌زی، برنده جایزه صلح نوبل و فعال حقوق بشر از پاکستان، نیز در میزگردی که در مورد افغانستان برگزار شد، صحبت کرد و بر بازگشایی مدارس به روی دختران و تامین زمینه آموزش برای همه کودکان در افغانستان تاکید کرد. ملاله یوسف‌زی گفت: «ما باید به نیاز های حقوق بشری در افغانستان توجه کنیم. در کنار این‌که باید همه دختران و پسران به مدرسه بروند و از حق آموزش برخوردار باشند، به نیازهای معلمان و کمبود تجهیزات و امکانات در مدارس نیز توجه شود.»

این فعال حقوق بشر همچنین تاکید کرد که ساختار دولت در افغانستان باید همه‌شمول باشد و زنان نیز خود را در آن ببینند. او افزود که گاهی زنان به گونه نمایشی در ساختارهای دولتی حضور دارند، اما این حضور باید واقعی باشد. به باور ملاله یوسف‌زی، این امر زمانی رخ می‌دهد که صدای زنان و دختران افغانستان شنیده شود. 

یوسف‌زی افزود که در هیچ جایی از متون دینی، آموزش زنان و دختران منع نشده است و اسلام بر آموزش زن و مرد تاکید دارد، بنابراین، دولت‌های اسلامی باید قدرتمندانه کنار زنان و دختران افغانستان بایستند و از حق اساسی آنان دفاع کنند. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

فوزیه کوفی، عضو پیشین پارلمان افغانستان، گفت که طالبان بر خلاف توقع جامعه جهانی، به همه وعده‌هایی که در جریان مذاکره با آمریکا و دولت پیشین افغانستان داده بودند، پشت پا زده‌اند و به جای رسیدگی به نیازهای اساسی افغانستان که داشتن یک دولت مسئول و همه‌شمول است، به اندازه‌گیری روسری و لباس زنان افغانستان مشغولند. خانم کوفی افزود، ممنوعیت دختران افغانستان از آموزش، بیانگر اختلاف عمیق میان رهبری طالبان است، چون این اتفاق دقیقا همزمان با نشست سران این گروه در قندهار افتاد. کوفی تصریح کرد: «در حالی که شماری از رهبران طالبان در  کشورهای مختلف، از جمله در قطر، زندگی‌های مرفه دارند و دختران‌شان در بهترین دانشگاه‌های جهان تحصیل می‎‌کنند، دختران افغانستان را از آموزش محروم نگه ‌می‌دارند.»

فوزیه کوفی تاکید کرد که باید صدای زنان و دختران افغانستان که با یک گروه ضد زن مواجهند، شنیده شود. 

فاطمه گیلانی، رئیس پیشین هلال احمر در افغانستان، نیز که از سخنرانان میزگرد افغانستان در مجمع دوحه بود، بر بازگشت دختران و زنان به مدارس و مشاغل‌شان تاکید کرد و گفت: «هر زمانی که تمامی گروه‌های قومی، مذهبی و زبانی، خود را در حکومت طالبان سهیم دانستند و همه باهم گفتند، این دولت افغانستان است، آن زمان جامعه جهانی این دولت را به رسمیت بشناسد.» گیلانی پیش‌تر، در مجمع دیپلماسی آنتالیا که یازدهم مارس برگزار شد، از دولت‌های جهان خواسته بود که طالبان به رسمیت بشناسند. سخنان گیلانی در مجمع دیپلماسی آنتالیا، موجی از انتقادها را برانگیخت و بسیاری از کاربران شبکه‌های اجتماعی، او را به لابی‌گری برای طالبان متهم کردند.

در بخش دیگری از مجمع دوحه، شماری از کارشناسان غربی به بحث در مورد افغانستان پرداختند. توماس وست، فرستاده ویژه ایالات متحده آمریکا که از شرکت کنندگان این میزگرد بود، گفت، پس از ماه‌ها رایزنی و تلاش برای فراهم‌سازی زمینه آموزش برای دختران و پسران در افغانستان، از شنیدن خبر ممنوعیت آموزش دختران بالاتر از کلاس ششم به دستور طالبان، عمیقاً ناامید شده است. او گفت: «در ماه اکتبر سال گذشته، طالبان از ما خواستند از بخش آموزش و پرورش در افغانستان حمایت کنیم. ما گفتیم، شرط ما برای این کار فراهم‌سازی زمینه آموزش برای همه کودکان است و طالبان نیز تعهد کردند که مانع آموزش دختران نمی‌شوند، اما روز چهارشنبه گذشته دیدیم که برخلاف تعهدشان عمل کردند.»

با این حال، فرستاده ویژه آمریکا برای افغانستان تاکید کرد که برای کمک به چهل میلیون افغان، به تلاش‌های خود برای بهبود اقتصاد افغانستان و جلوگیری از فروپاشی اقتصادی و اجتماعی ادامه می‎دهد، اما طالبان نیز باید به تعهدات خود پایبند بمانند.

قرار است در روز دوم مجمع دوحه که یکشنبه برگزار می‌‎‌شود، کارشناسان و روسای چند سازمان بین‌المللی، در مورد چگونگی مدیریت بحران بشری در افغانستان بحث کنند. مولوی امیرخان متقی، وزیر خارجه طالبان، نیز از مهمانان روز دوم مجمع دوحه است.