یاسمین مقبلی به فرماندهی ماموریتی فضایی انتخاب شد

این فضانورد ایرانی‌تبار ساکن آمریکا از سال ۲۰۱۷ به عضویت ناسا درآمد

یاسمین مقبلی در تیرماه ۱۳۶۲ به دنیا آمد و بیش از ۲۰۰۰ ساعت پرواز و ۱۵۰ ماموریت با ۲۵ نوع هواپیما را در سابقه کاری‌اش دارد‌ـ Nasa

یاسمین مقبلی، فضانورد ایرانی‌تبار ناسا، فرماندهی ماموریت فضایی راکت فالکون ۹ شرکت اسپیس اکس را بر عهده می‌گیرد. آندریاس موگنسن، فضانورد دانمارکی ناسا، نیز در این ماموریت به‌عنوان خلبان با یاسمین مقبلی همکاری می‌کند.

در اطلاعیه‌ای که در وب‌سایت ناسا در همین زمینه منتشر شد، آمده است: «یاسمین مقبلی از سال ۲۰۱۷، به‌عنوان فضانورد به عضویت ناسا درآمد، اما ماموریت فضایی راکت فالکون ۹ نخستین پرواز او است و احتمال می‌رود که تا قبل از سال ۲۰۲۳ انجام شود.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

یاسمین مقبلی در تیرماه ۱۳۶۲ به دنیا آمد. او مدرک تحصیلی‌اش را در کارشناسی و کارشناسی ارشد رشته هوافضا از دانشگاه ماساچوست گرفت. تحصیلات تکمیلی‌اش را نیز در رشته خلبانی مدرسه عالی نیروی دریایی آمریکا با درجه ممتاز به پایان رساند. این فضانورد و خلبان ایرانی‌تبار ساکن نیویورک بیش از ۲۰۰۰ ساعت پرواز و ۱۵۰ ماموریت با ۲۵ نوع هواپیما را در سابقه کاری‌اش دارد. او مادر دو دختر دوقلو نیز است.

راکت فالکون ۹ قرار است از مرکز فضایی کندی در ایالت فلوریدا به ایستگاه فضایی بین‌المللی پرتاب شود. در اطلاعیه ناسا آمده است که «این ایستگاه یک بستر آزمایشی حیاتی برای درک و غلبه بر چالش‌های پروازهای فضایی طولانی‌مدت و گسترش فرصت‌های تجاری در مدار پایین زمین است. از آن‌جا که شرکت‌های تجاری برای ارائه خدمات فضایی در مدار پایین زمین تمرکز می‌کنند، ناسا مختار است روی ساخت فضاپیماها و موشک‌ها برای ماموریت‌های فضایی عمیق به ماه و مریخ تمرکز کند.»

یاسمین مقبلی در سال ۲۰۱۷، همراه ۱۸ هزار نفر دیگر در آزمون ناسا شرکت کرد و یکی از ۱۲ نفری بود که برای عضویت در گروه ۲۲ فضانوردان ناسا انتخاب شد. مقبلی تاکنون چهار نشان هوایی، یک مدال ستایش و سه مدال موفقیت در نیروی دریایی را دریافت کرده است و از او با ‌عنوان نخستین زن ایرانی‌تبار فضانورد یاد می‌کنند.

بیشتر از جهان