استقبال آمریکا از نشست سه جانبه مصر، اسرائیل و امارات

بررسی تشکیل یک ائتلاف با حمایت آمریکا برای اتحاد در برابر ایران

نفتالی بنت، نخست‌وزیر اسرائیل، با ارائه پیشنهادی به دو کشور امارات و بحرین، خواستار تشکیل ناتو عربی با مشارکت اسرائیل شده بود - Reuters

وزارت امور خارجه آمریکا از نشست سه جانبه رهبران مصر، اسرائیل و امارات متحده عربی در شرم‌الشیخ به منظور بررسی تاثیر تهاجم روسیه به اوکراین و نفوذ روزافزون ایران در منطقه استقبال کرد.

تقویت همبستگی اعراب در مواجهه با چالش‌های منطقه محور اصلی نشست سه جانبه شرم‌الشیخ بود. در این نشست‌های مشترک، ضمن بررسی تحولات اخیر به ویژه تاثیر اقتصادی تهاجم روسیه به اوکراین، درباره موضوع ایران با تاکید بر منافع امنیتی مشترک به عنوان یکی از مباحث محوری بحث و تبادل‌نظر شد و شرکت‌کنندگان تشکیل ائتلافی با حمایت آمریکا برای اتحاد در برابر ایران میان دو کشور عربی منطقه با همراهی اسرائیل را بررسی کردند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در ماه‌های اخیر، نفتالی بنت، نخست‌وزیر اسرائیل، با ارائه پیشنهادی به دو کشور امارات و بحرین، خواستار تشکیل ناتو عربی با مشارکت اسرائیل شده بود. در سال ۲۰۱۷ نیز دونالد ترامپ پیشنهادهایی برای تشکیل چنین ائتلافی با همراهی ایالات متحده آمریکا، اسرائیل و ترکیه با هدف مقابله با نفوذ ایران در منطقه مطرح کرده بود. حالا نشست اخیر شرم‌الشیخ و مذاکرات سران مصر، اسرائیل و امارات هم‌زمان با طرح موضوع خروج سپاه پاسداران از فهرست سازمان‌های تروریستی، می‌تواند موضوع تشکیل ناتو عربی مقابل ایران را تقویت کند.

این نخستین‌بار نیست که اسرائیل با اهدافی مشترک کنار کشورهای عربی منطقه قرار می‌گیرد. این همکاری‌ها به ویژه پس از عادی‌سازی روابط برخی کشورهای عربی با اسرائیل، روند تازه‌ای به خود گرفت. سپتامبر ۲۰۲۰، توافقنامه صلح برای برقراری روابط دیپلماتیک و عادی‌سازی روابط میان امارات متحده و اسرائیل و همچنین عادی‌سازی روابط با بحرین تحت عنوان پیمان ابراهیم با میانجی‌گری ایالات متحده منعقد شد. توافقنامه‌ای که به مرور بهبود روابط کشورهای عربی با اسرائیل را به همراه داشت و عربستان سعودی هم از آن استقبال کرد.

مقام‌های جمهوری اسلامی ایران از همان ابتدا از این سیاست به طور جدی انتقاد کردند؛ زیرا منافع ایران در منطقه را بیش از پیش در خطر قرار می‌داد. علی خامنه‌ای هم مشخصا آن را خیانت کشورهای عربی منطقه خواند. حالا علت نگرانی‌های مقام‌های جمهوری اسلامی را می‌توان در نشست مشترک اسرائیل با مصر و امارات جست‌وجو کرد؛ جایی که زمینه همکاری و اتحاد برای مقابله با سیاست‌های منطقه‌ای ایران به محوری مشترک تبدیل شده است.