پلیس: افراد بدحجاب در صحنه تنبیه می‌شوند؛ کولبران «متجاوز» مرزی‌اند

طرح جدید نیروی انتظامی برای شهروندان در شهرها و مرزها؛ خشونت‌ها تشدید می‌شود

ماموران گشت ارشاد و نیروی انتظامی برای اعمال خشونت علیه شهروندان مجوز دارند - Behrouz MEHRI / AFP

نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران قصد دارد دور جدیدی از خشونت علیه شهروندان در شهرها و مناطق مرزی را اجرا کند. قاسم رضایی، جانشین فرمانده ناجا، در دومین روز سال نو به کردستان رفت و در جمع خبرنگاران، کولبران را «متجاوز مرزی» خواند و گفت که با آنان مبارزه می‌شود. او همچنین افراد «بی‌حجاب» را «هنجارشکن» نامید و اعلام کرد که با آنان نیز در صحنه برخورد می‌شود.

در سال‌های گذشته بارها ویدیوهایی از برخورد خشونت‌آمیز ماموران گشت ارشاد با زنان در رسانه‌های اجتماعی منتشر شد. اغلب این موارد واکنش‌های انتقادی شهروندان را به دنبال داشت؛ ولی نیروی انتظامی به‌طور تلویحی از عملکرد نیروهای خود دفاع کرد. حالا جانشین فرمانده ناجا به صراحت می‌گوید که با افراد «هنجارشکن» که آسایش مردم را سلب می‌کنند، بر اساس «فقه و فرهنگ»، در همان صحنه «ارتکاب جرم» برخورد خواهد شد.

سخنان او به این معنا است که ماموران گشت ارشاد و نیروی انتظامی برای اعمال هر نوع خشونت علیه شهروندان مجوز دارند و می‌توانند به محض اینکه تشخیص دادند فردی جرمی مرتکب شده است، با او برخورد کنند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران علاوه بر اینکه آرامش را از مردم در سطح شهرها سلب می‌کند، برای ساکنان مناطق مرزی نیز خواب‌هایی دیده‌ است. قاسم‌ رضایی در سفر خود به کردستان گفت کسانی که به‌عنوان کولبر، سلاح حمل می‌کنند، «متجاوز مرزی»اند. او افزود: «مبارزه با قاچاق در مرزهای آبی و خاکی ایران تشدید می‌شود.»

جانشین فرمانده ناجا  در حالی‌ کولبران را به قاچاق متهم می‌کند که بررسی‌ها نشان می‌دهد کمتر از دو درصد کالاهای قاچاق در ایران از طریق کولبران وارد می‌شود و مابقی از دروازه‌های رسمی به ایران می‌رسند.

کولبری شغلی سخت و خطرناک است و ساکنان مناطق مرزی ایران به دلیل نبود فرصت‌های شغلی به آن روی می‌آورند تا هزینه‌های زندگی خود را تامین کنند.

قاسم رضایی در سخنان روز دوشنبه خود به کولبران هشدار داد تا از «کارهای غیرقانونی» و «ترددهای غیرمجاز» دست بردارند؛ در غیر این صورت با آنان مقابله خواهد شد.

به گزارش خبرگزاری فارس، او افزود: «مجموعه انتظامی از سر مرزها گرفته تا سطح شهر حضور فعال دارد و ایام تعطیل و غیرتعطیل برایش تفاوتی ندارد.»

جانشین فرمانده ناجا در ادامه سخنان خود، از برخورد و تیراندازی ماموران مرزی به کولبران حمایت کرد و گفت: «ضدانقلاب و کسانی که به نام کولبر در نصفه‌های شب در ارتفاعات و دره‌ها غیرمجاز تردد می‌کنند و سلاح قاچاق و مهمات به همراه دارند، متجاوز مرزی‌اند و این اقدام جرم محسوب می‌شود و مرزبان مکلف است طبق قانون با آنان برخورد کند.»

گزارش سازمان حقوق بشری هه‌نگاو حاکی از آن است که در سال ۱۴۰۰، دست‌کم ۴۸ کولبر کرد در مناطق مرزی ایران با تیراندازی ماموران کشته شده‌اند که سه نفر آنان زیر ۱۸ سال داشته‌اند. بیش از ۱۹۰ نفر نیز در نتیجه شلیک گلوله یا برخورد خشونت‌آمیز نیروهای مرزی زخمی شدند که از میان آن‌ها نیز سه نفر آنان کمتر از ۱۸ سال سن داشتند.