بازمانده ۹۶ ساله اردوگاه مرگ نازی‌ها در حمله روسیه به اوکراین کشته شد

نمایندگان پارلمان آلمان به احترام رومانچنکو و دیگران قربانیان جنگ، یک دقیقه سکوت کردند

بوریس رومانچنکو (نفر دوم از راست) و دیگر بازماندگان اردوگاههای مرگ نازی در جریان مراسمی در سال ۲۰۱۵ -  MICHAEL REICHEL / BUCHENWALD AND MITTELBAU-DORA MEMORIALS FOUNDATION / AFP

پارلمان آلمان روز سه‌شنبه از مردی تجلیل کرد که از اردوگاه‌های مرگ نازی‌ها در جنگ دوم جهانی جان به در برده بود، اما هفته گذشته در اوکراین کشته شد.

بوریس رومانچنکو که ۹۶ سال داشت در گلوله‌باران شهر خارکیف از سوی نیروهای روسیه جان خود را از دست داد.

بنیاد یادبود اردوگاه مرگ بوخنوالد روز دوشنبه اعلام کرد که رومانچنکو که در جریان جنگ دوم جهانی، از اسارت در این اردوگاه و نیز اردوگاه‌های پینموئنده، دورا و برگن-بلزن جان به در برده بود، روز جمعه در خارکیف کشته شد. بنا بر این اطلاعیه، نوه رومانچنکو گفت او که در یک ساختمان چندطبقه زندگی می‌کرد، قربانی اصابت گلوله توپ به محل زندگی‌اش شد.

بنا به این گزارش، رومانچنکو عمر خود را وقف زنده نگه داشتن خاطره جنایات نازی‌ها کرده بود و نایب رئیس کمیته بین‌المللی بوخنوالد-دورا بود.

روز سه‌شنبه، کاترین گورینگ-اکارت، نایب رئیس پارلمان آلمان در آغاز جلسه این مجلس قانون‌گذاری از رومانچنکو تجلیل کرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

او گفت که در سال ۱۹۴۲، رومنچنکو پس از اسارت به دست نیروهای آلمان نازی، به عنوان برده به شهر دورتموند آلمان برده شد و پس از تلاش برای فرار در سال ۱۹۴۳ به بازداشتگاه جمعی فرستاده شد.

نمایندگان پارلمان آلمان به احترام رومانچنکو و دیگران قربانیان جنگ، یک دقیقه سکوت کردند.

کریستیان لیندنر، وزیر دارایی آلمان، گفت که رومانچنکو «از چهار بازداشتگاه جمعی جان به در برد ولی حالا در جنگ تجاوزگرانه روسیه در اوکراین کشته شده‌است. سرنوشت او ماهیت جنایت‌آمیز سیاست روسیه را ثابت می‌کند و نشان می‌دهد چرا آلمان با اوکراین اعلام همبستگی می‌کند.»

بیشتر از جهان