چرا نباید به‌ زور فرزندتان را اول فروردین امسال به دنیا بیاورید؟

وزارت بهداشت درباره زایمان‌های زودرس خودخواسته در روز اول ماه و سال و قرن جدید هشدار داد

«سزارین به هر قیمتی نه تنها برای مادر و نوزاد منفعتی ندارد، بلکه برعکس آن‌ها را در معرض خطر قرارمی‌دهد» - danabrain

تغییر سبک زندگی و پیروی از مدهای جدید برای بعضی اقشار جامعه ایران به موضوع بارداری و زایمان نیز رسیده است و در کنار مواردی مانند «سیسمونی از جنس طلا»، «اتاق لوکس و گران‌قیمت در بیمارستان» یا جشن‌های پرهزینه تعیین جنسیت، والدین فرزندی که قرار است متولد شود، تصمیم‌های دیگری نیز می‌گیرند تا آن‌ها را از سایرین متمایز کند.

اگر پیش از این تنها مواردی مانند انتخاب نام‌های عجیب برای فرزندان قرار بود منحصر به فرد بودن آن‌ها را نشان دهد، حالا چند سالی است که انتخاب تاریخ تولد خاص و مناسبتی هم چنین کارکردی پیدا کرده است. بنا به آمارهای وزارت بهداشت، در تاریخ ۹۷.۷.۷ میزان سزارین در ایران به ۵۹ درصد رسید که ۱۸ درصد بیشتر از متوسط  سال و ۶۸ درصد بیشتر از روز پیش از آن یعنی ۹۷.۷.۶ (با ۳۵درصد میزان سزارین) بود. در تاریخ ۹۸.۸.۸ نیز در یک بیمارستان خصوصی شمال شهر تهران که روزانه به طور متوسط ۱۲ سزارین انجام می‌شد، ۳۲ سزارین انجام شد و در یک بیمارستان خصوصی جنوب تهران با متوسط هفت سزارین در روز، تعداد موارد سزارین در فهرست اتاق عمل به عدد ۲۱ رسید. این موارد باعث شد که وزارت بهداشت با ارسال ابلاغیه‌ای به بیمارستان‌ها و پزشکان، درباره سزارین در تاریخ‌های رند ۹.۹.۹۹ و ۱۴۰۰.۱.۱ هشدار دهد؛ هرچند در برخی بیمارستان‌های خاص، با پرداختن هزینه‌های چند ۱۰ میلیون‌ تومانی باز هم در این دو تاریخ‌ تعداد بالایی سزارین انجام شد.

پس از آن نوبت به تاریخ‌ رند روز اول ماه اول سال اول قرن جدید رسید. افزایش تمایل زوج‌ها برای به دنیا آوردن فرزند در تاریخ ۱۴۰۱.۰۱.۱ (۱/۱/۱) به حدی بود که معاون درمان وزارت بهداشت روز اول فروردین ۱۴۰۱ درباره این موضوع هشدار داد و در خصوص عمل سزارین هم‌زمان با «تاریخ تقویمی خاص» گفت: «زایمان زودرس یا دیررس برای درج تاریخ تولد خاص ممکن است سلامت جنین را یک عمر به‌ خطر بیندازد.»

به گزارش پایگاه خبری وزارت بهداشت، سعید کریمی با اشاره به بیانیه سازمان جهانی بهداشت درباره سزارین در شرایط خاص برای نجات جان مادر و نوزاد گفت: «سزارین به هر قیمتی نه تنها برای مادر و نوزاد منفعتی ندارد، بلکه برعکس آن‌ها را در معرض خطر قرارمی‌دهد.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

معاون درمان وزارت بهداشت با اشاره به اینکه سزارین‌های پیش از موعد و در تاریخ‌های مناسبتی در برخی بیمارستان‌های ایران افزایش چشمگیری داشته است، از برخورد با بیمارستان‌ها و پزشکانی که سابقه آمار بالای سزارین مدیریت‌شده در تاریخ‌های خاصی داشته باشند، خبر داد.

زایمان در تاریخ رند به قیمت مرگ جنین

به گفته متخصصان، در صورت تاخیر انداختن زایمان، ممکن است جفت پیر و جنین با کمبود اکسیژن مواجه شود. در مادرانی هم که قبلا سزارین شده‌اند، ممکن است پارگی رحم به دنبال داشته باشد. از سوی دیگر، کم‌وزنی، نارس بودن ریه‌‌ها و مشکلات تنفسی نوزاد برخی از عوارض زایمان‌‌های زودهنگام است. با توجه به این موارد، اصرار والدین برای به دنیا آوردن فرزند در یک تاریخ خاص در ایران از نظر بعضی پزشکان و متخصصان زنان به عنوان یک «فاجعه» توصیف می‌شود.

دکتر فرزانه مشیری، فوق تخصص زنان، زایمان و نازایی، درباره تغییر در تاریخ واقعی زایمان تاکید کرد: «می‌توانم بگویم زایمان‌های تاریخ رند فاجعه‌ای با عواقب متعدد است که متاسفانه در این چند سال اخیر بسیار شایع شده است.»

این متخصص در گفت‌وگو با خبرگزاری مهر اشاره کرد: «بیشتر پزشکان متخصص با زایمان در تاریخ‌هایی مشخص مخالف‌اند؛ چرا که در این تاریخ‌ها بیمارستان‌ها شلوغ‌ و کادر درمان به دلیل مراجعات زیاد خسته‌اند و کیفیت رسیدگی به بیمار کاهش پیدا می‌کند. از طرفی، محیط اتاق عمل‌ها برای دریافت هرگونه آلودگی میکروبی و عفونی مساعد می‌شود؛ بنابراین زایمان در تاریخ‌های رند به هیچ وجه توصیه نمی‌شود.»

او همچنین به اهمیت هفته‌های آخر بارداری برای سلامت جنین تاکید کرد و گفت: «هفته‌های آخر بارداری برای تکامل جنین بسیار ضروری است؛ وزن‌گیری جنین در هفته‌های آخر و اصل رشد بچه در یک ماه و نیم آخر است. همچنین از هفته ۲۵ تا ۲۷ که حدود هفت ماهگی تا هشت ماهگی است، ریه جنین تکمیل می‌شود؛ بنابراین در این تاریخ اگر به هر دلیلی اعم از جدایی جفت یا دلایل دیگر، بچه نارس به دنیا بیاید، احتمال زنده ماندنش به زیر نیم درصد می‌رسد.»

مشیری همچنین با اشاره به درخواست بالای خانواده‌ها برای به دنیا آمدن زودتر یا دیرتر از موعد فرزندشان در تاریخ ۱.۱ سال ۱۴۰۰ گفت: «متاسفانه در یکی از بیمارستان‌ها که شیفت بودم، حدود ۲۰۰ مورد زایمان به ما مراجعه کرده بودند که در هفت تا هشت مورد آن، جنین فوت کرد؛ آن هم تنها به این دلیل که پدر و مادر به زایمان در یک تاریخ رند اصرار داشتند و صبر کرده بودند تا به آن تاریخ برسند.»

هشدار به والدین درباره پرهیز از تعیین تاریخ رند در حالی است که آمار سزارین در ایران به طور کلی بالا است و مادران به دلایل متعدد از زایمان طبیعی در تاریخی که نوزاد آماده به دنیا آمدن باشد، اجتناب می‌کنند.

در حالی که از سال ۱۹۸۵، جامعه بین‌المللی مراقبت‌‌های بهداشتی نرخ ایده‌آل برای سزارین را بین ۱۰ تا ۱۵ درصد کل اعلام کرد، بنا بر اعلام وزارت بهداشت ایران، نیمی از زایمان‌ها در ایران از طریق سزارین انجام می‌شود.

درباره بالا بودن آمار زایمان به شیوه سزارین در ایران عوامل مختلفی مطرح می‌شود. علاوه بر زمینه‌های فرهنگی، آماده نبودن بیمارستان‌ها برای زایمان‌ طبیعی در شرایط ایمن و استاندارد از مهم‌ترین دلایل مادران برای انتخاب سزارین به جای زایمان طبیعی است.