پارلمان بریتانیا لحن بوریس جانسون را نمی‌پسندد

برخی نمایندگان به دلیل تحریک‌آمیز بودن لحن جانسون از یک طرح میان حزبی برای برگزیت حمایت نمی‌کنند

JESSICA TAYLOR / UK PARLIAMENT / AFP

«دایان اَبوُت» (نماینده پارلمان بریتانیا از حزب کارگر و سخنگوی این حزب در امور کشور) تاکید کرده است که رفتار «تکان دهنده» بوریس جانسون در پارلمان موجب سرخوردگی نمایندگان در پشتیبانی از یک توافق میان-حزبی برای برگزیت شده است.

سخنگوی حزب کارگر در امور کشور در اشاره به نمایندگانی از حزب که حمایت از بازگشت نخست وزیر به توافق با اتحادیه اروپا را در ماه آینده مد نظر داشتند، گفت آن‌ها موضعشان را مورد بررسی مجدد قرار می‌دهند.   

خانم اَبوت این نظر را پس از آن عنوان کرده که بوریس جانسون بخاطر لحن اشاره‌اش به «جو کاکس» نماینده پارلمان که در سال ۲۰۱۶ به قتل رسید، مورد تقبیح گسترده قرار گرفته است. آقای جانسون گفته است نمایندگان پارلمان باید با توافق با برگزیت از خاطره «جو کاکس» تجلیل کنند.

بارها از نخست وزیر خواسته شد لحن «تحریک آمیز» و خطرناکش را تغییر دهد، اما او آن را «بی معنی» خواند.

خانم ابوت در پاسخ به مجری برنامه «تودِی» رادیوی ۴ بی بی سی که آیا اظهارات آقای جانسون موجب شده نمایندگان پارلمان نظرشان را نسبت به حمایت از طرح برگزیت او عوض کنند، گفت:«قطعا»!

او گفت:«شنیده و دیده‌ام نمایندگانی را که شاید می‌خواسته‌اند حمایت از طرح برگزیت بوریس جانسون را مد نظر قرار دهند، اما دیگر نه».

اظهارات این نماینده ارشد حزب کارگر در حالی ایراد شده که نمایندگان پارلمان از تمام احزاب آقای جانسون را تقبیح کرده‌اند. حتی بنظر می‌رسد «نیکی مورگان» وزیر کابینه جانسون هم تایید کرده که در مورد لحن و زبان جانسون، به ویژه در ارتباط با خطر خشونت علیه سیاستمداران نگرانی‌هایی وجود دارد. 

او در توئیتی نوشت:« جایی که احساسات بالا می‌گیرد، باید مراقب تاثیری که همه حرف‌هایمان روی شنوندگان‌مان دارد، باشیم».

اما «جرمی کلِوِرلی»، دبیرکل حزب محافظه کار، در دفاع از اظهارات نخست وزیر گفت:«صراحتا بگویم، فکر نمی‌کنم اوضاع تا حل مسئله بزرگتری که موجب بروز شکاف شده و خروج سریع (از اتحادیه اروپا) در روز ۳۱ اکتبر آرام شو».

او ضمن رد ادعاهایی که می‌گوید آقای جانسون نمایندگان مخالف را «خائن» خوانده، افزود:«اتهاماتی که روز گذشته علیه او اقامه شد، عمیقا غیرمنصفانه است. او متهم شده که مردم را خائن خوانده است – او هرگز چنین کاری نکرده است».

پولت شِریف، نماینده حزب کارگر و از دوستان جو کاکس، چهارشبه شب در پارلمان به بوریس جانسون گفت مردم نمایندگان را با همان زبانی که جانسون استفاده می‌کند، هدف اهانت قرار داده و تهدید به مرگ می‌کنند و این که او باید «سخت از خودش شرم کند».

او به مراسم یادبود خانم کاکس که در سال ۲۰۱۶ توسط یک راست گرای افراطی به ضرب چاقو کشته شد، اشاره کرد و از نخست وزیر خواست در استفاده از کلمات، تعادل را رعایت کند. 

خانم شِریف در تعاملی مملو از خشم در پارلمان بریتانیا گفت:«حقیقتا نمی‌خواهم بحث شورانگیز (در پارلمان) را خفه کنم، اما امشب نخست وزیر مداوما از کلامی تحقیرکننده در توصیف یک لایحه مصوبه پارلمان استفاده کرده است.

«آقای رئیس (مجلس)، اطمینان دارم شما هم با من موافقید که ما نباید در مورد قوانینی که دوست نداریم با لحنی تحریک آمیز، اهانت بار و خطرناک صحبت کنیم».

او افزود:«در حالی که بسیاری از ما در پارلمان همه روزه با تهدید به مرگ و اهانت روبرو هستیم، پشت سپر دوست درگذشته‌مان ایستاده‌ایم. و بگذارید به نخست وزیر بگویم که آن‌ها اغلب کلمات او را تکرار می‌کنند - «اقدام به تسلیم»، «خیانت»، «خائن» - من دیگر خسته شده‌ام».

اما آقای جانسون نگرانی‌های (خانم ابوت) را رد کرد و گفت:«آقای رئیس (پارلمان) باید بگویم هرگز در عمرم چنین حرف‌های بی اساسی نشنیده بودم».

«تریسی بَبین» که به دنبال قتل خانم کاکس کرسی پارلمانی او را در منطقه «بِیتلی و اَسپِن» گرفت، می‌گوید آقای جانسون باید متوجه باشد که «کلماتش عواقبی به دنبال دارد.»

این نوشته برگردان فارسی از مقالات منتشر شده دیگری است و منعکس کننده دیدگاه سردبیری روزنامه ایندیپندنت فارسی نمی باشد.

www.independent.co.uk/news/uk

© The Independent

بیشتر از جهان