گزارش اکسیوس از بررسی حذف نام سپاه از فهرست سازمان‌های تروریستی آمریکا

«دولت بایدن حذف نام سپاه در مقابل تعهد جمهوری اسلامی به کاهش تنش‌ها در منطقه را بررسی می‌کند»

پیش از این هم گزارش‌هایی درباره موافقت دولت بایدن با حذف نام سپاه از فهرست تروریستی منتشر شده بود-تسنیم

باراک راوید، خبرنگار اکسیوس به نقل از سه مقام اسراییلی و دو منبع آمریکایی گزارش داد که دولت جو بایدن در حال بررسی حذف نام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از فهرست سازمان‌های تروریستی در مقابل تعهد جمهوری اسلامی ایران به «کاهش تنش‌ها در منطقه» است.

این گزارش می‌افزاید که توافق برای احیای برجام تقریبا کامل شده است اما تهران از بایدن می‌خواهد که تصمیم دونالد ترامپ، رییس‌جمهوری پیشین آمریکا مبنی بر قرار دادن نام سپاه در فهرست سازمان‌های تروریستی خارجی را لغو کند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

حذف نام سپاه از این فهرست برای دولت بایدن هزینه سیاسی سنگینی دارد و به‌طور حتم واکنش تند جمهوری‌خواهان و برخی دمکرات‌ها در آستانه برگزاری انتخابات میان‌دوره‌ای را به دنبال خواهد داشت.

اکسیوس با اشاره به اینکه حذف نام سپاه به طور مستقیم با توافق هسته‌ای مرتبط نیست، به نقل از منابع خود نوشت که هرگونه تصمیم‌گیری در این زمینه مبتنی بر درک دوجانبه ایران و آمریکا است.

یکی از ایده‌های مطرح شده این است که دولت بایدن به طور علنی اعلام کند در صورتی که ایران به تعهد خود در زمینه کاهش تنش‌ها در منطقه پایبند نباشد، حق بازگرداند سپاه به فهرست سازمان‌های تروریستی را برای خود محفوظ می‌داند.

مقامات اسراییل می‌گویند دولت بایدن آنها را در جریان این احتمال‌ها قرار داده است اما در عین حال تاکید می‌کند که هنوز تصمیمی اتخاذ نشده است. این درحالی است که دولت اسراییل نگران است، به ویژه اینکه دولت بایدن در مورد هدف قرار ندادن آمریکا و متحدانش در منطقه تعهدات ویژه‌ای از تهران درخواست نکرده است.

اکسیوس در ادامه به سفر هفته گذشته مایک پنس، معاون سابق ریاست‌جمهوری آمریکا اشاره کرده و می‌نویسد: پنس در دیدار با نخست‌وزیر و وزیر امور خارجه اسراییل آنها را در جریان برنامه بایدن برای حذف نام سپاه از سازمان‌های تروریستی قرار داده بود.

وزارت امور خارجه آمریکا می‌گوید هنوز تصمیمی در این زمینه اتخاذ نکرده است. اما پیش از این هم گزارش‌هایی درباره موافقت دولت بایدن با حذف نام سپاه از فهرست سازمان‌های ترویستی آمریکا منتشر شده بود.