میانگین رهن یک مترمربع آپارتمان در شمال تهران: ۱۰ میلیون تومان

رهن کامل پنت‌هاوس ۵۶۰ متری در زعفرانیه: ۱۸ میلیارد تومان

در حال حاضر شاخص میانگین قیمت هر مترمربع خانه در تهران به ۳۳ میلیون تومان رسیده - قدس‌آنلاین

رهن کامل یک پنت‌هاوس ۵۶۰ متری در زعفرانیه، یک واحد ۴۵۰ متری در محمودیه و یک واحد ۳۴۷ متری در محله الهیه تهران به ترتیب ۱۸، هفت و ۶.۵ میلیارد تومان است. این ارقام تازه‌ترین نرخ رهن و اجاره خانه یا آپارتمان در بهترین مناطق شهر تهران‌اند که اغلب در محله‌های شمالی این شهر قرار دارند.

آن‌طور که خبر‌آنلاین گزارش کرده، ارزان‌ترین پنت‌هاوس‌ تهران در محدوده پارک نهج‌البلاغه واقع شده که ۱۵۵ متر است و با حدود یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان می‌توان آن را رهن کرد. در شهرک راه‌آهن (منطقه‌ای در غرب تهران) هم یک واحد ۲۰۰ متری را با یک میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان می‌توان رهن کرد.

بررسی روند اجاره‌بها در ۱۱ ماه سال‌ ۱۴۰۰ نشان دهنده رشد شدید و ماهانه کرایه‌خانه نسبت به سال ۱۳۹۹ است. در فروردین ۱۴۰۰، رشد اجاره‌بها نسبت به فروردین سال ۱۳۹۹ در تهران و کل کشور به ترتیب ۳۲.۳ و ۳۶.۱ درصد بود. این رقم در اردیبهشت ۱۴۰۰ نسبت به اردیبهشت سال پیش از آن در تهران و کل کشور به ترتیب ۳۲.۶ و ۳۶.۳ درصد برآورد شد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در خرداد ۱۴۰۰ نسبت به خرداد ۱۳۹۹ در تهران و سایر نقاط ایران، رشد اجاره‌بها به ترتیب ۳۳.۹ و ۳۷.۶ درصد بود و در دی ماه نیز اجاره مسکن در تهران نسبت به دی ماه ۱۳۹۹، رشدی ۵۰.۷ درصدی داشت و در کل مناطق شهری ایران هم کرایه خانه ۵۴ درصدی بالا رفت.

دفتر برنامه‌ریزی و اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی جمهوری اسلامی ایران علت افزایش نرخ رهن و اجاره خانه و آپارتمان در تهران را متاثر از افزایش قیمت مسکن در سال‌های اخیر می‌داند.

بر اساس گزارش‌ها، در حال حاضر شاخص میانگین قیمت هر مترمربع خانه در تهران به ۳۳ میلیون تومان رسیده که همین مسئله به افزایش اجاره‌بها منجر شده است؛ زیرا در ایران به طور معمول برای محاسبه قیمت رهن کامل هر خانه، قیمت هر مترمربع از ملک را در متراژ آن ضرب می‌کنند و بعد با توجه به سن بنا، قیمت کل ملک را بر چهار یا شش تقسیم می‌کنند. اگر خانه نوساز باشد، این ضریب یک‌چهارم است و هرچه عمر خانه بالاتر رود، به یک‌ششم نزدیک می‎‌شود.

با تبدیل مبلغ اجاره‌ ماهانه به ودیعه می‌توان پی برد که رهن هر متر آپارتمان در شمالی‌‌ترین منطقه تهران در حال حاضر حدود ۱۰ میلیون تومان است که این مبلغ برای تمام مناطق شهر تهران معادل یک میلیون و ۱۰۰ هزار تومان می‌شود.

بیشتر از اقتصاد