پوتین؛ یکی از نامحبوب‌ترین رهبران تاریخ از نگاه آمریکایی‌ها

نیروهای روسیه غیرنظامیان و خبرنگاران را کشته‌اند و به بیمارستان‌ها و مناطق مسکونی حمله کرده‌اند

حمله بی‌دلیل به اوکراین بخش‌های بزرگی از جمهوری‌خواهان و دموکرات‌ها را علیه رئیس‌جمهوری روسیه متحد کرده است - REUTERS/Alexey Pavlishak

بر اساس نظرسنجی جدید وال‌ استریت ژورنال، ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه، اکنون از نظر مردم آمریکا یکی از نامحبوب‌ترین شخصیت‌های تاریخ نوین جهان است.

بنا بر این مطالعه، نظر ۹۰ درصد مردم آمریکا در مورد رهبر روسیه منفی است و فقط چهار درصد آن‌ها نظر مثبتی دارند. در ضمن دیدگاه ۸۶ درصد پاسخ‌دهندگان درباره پوتین «بسیار منفی» است.

این یافته‌ها نشان می‌دهد که در دیدگاه عموم مردم آمریکا درباره روسیه، تغییر عظیمی رخ داده است. یک دهه قبل، نظرسنجی‌ها نشان می‌داد حدود نیمی از مردم آمریکا به روسیه نظر مثبتی داشتند و حتی دخالت‌های این کشور در انتخابات سال ۲۰۱۶ نیز کافی نبود تا بیش از یک‌سوم جمهوری‌خواهان از نظر مثبت خود به پوتین دست بردارند.

اما به نظر می‌رسد حمله بی‌دلیل به اوکراین همه‌چیز را عوض کرده و بخش‌های بزرگی از جمهوری‌خواهان و دموکرات‌ها را علیه رئیس‌جمهوری روسیه متحد کرده است.

براساس تحلیل واشنگتن‌پست از [اطلاعات موجود در] بایگانی مرکز نظرسنجی روپر، این فقدان محبوبیت شدید پوتین را در جرگه سایر رهبران جنجالی و مطرود جهان مثل اسامه بن‌لادن، صدام حسین، کیم جونگ اون و فیدل کاسترو قرار می‌دهد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

پوتین حتی از اسلوبودان میلوشویچ، رهبر سابق یوگسلاوی و نخستین رهبر متهم به جنایت جنگی هنگام تصدی قدرت، و همچنین لئونید برژنف، رهبر شوروی که در قسمت اعظم پرتنش‌ترین دوران جنگ سرد رئیس‌جمهوری بود، نیز محبوبیت کمتری دارد.

با توجه به آنکه دیوان کیفری بین‌المللی قبل‌تر در همین ماه (مارس) اعلام کرده بود برای تحقیق در مورد وقوع احتمالی جنایت‌های جنگی و جنایت علیه بشریت در اوکراین تحقیقاتی را آغاز کرده است، رئیس‌جمهوری روسیه در خطر آن قرار دارد که به سرنوشت میلوشویچ دچار شود.

نیروهای روسیه غیرنظامیان و خبرنگاران را کشته‌اند و به بیمارستان‌ها و مناطق مسکونی حمله کرده‌اند.

علی‌رغم آنکه جنگ روسیه در اوکراین با محکومیت گسترده در افکارعمومی مواجه شده، گویا مفسران دست‌راستی معروف مثل تاکر کارلسون از فاکس‌نیوز گاهی در این منازعه طرف روسیه را گرفته‌اند و به گفته یک خبرنگار، چنین مواضعی همانند تبلیغات کرملین در مورد این حمله بود و «تقریبا کلمه به کلمه» شبیه حرف‌هایی است که پوتین می‌تواند به زبان آورده باشد.

کارلسون یک بار در برنامه‌اش گفته بود: «اوکراین حتی یک دموکراسی هم نیست. اوکراین یک حکومت خودکامه فاسد اروپای شرقی است که میلیون‌ها دلار برای لابی کردن در واشنگتن هزینه و خانواده بایدن را ثروتمند کرده است.»

© The Independent