قیمت دلار و سکه صعودی شد، بورس فرو ریخت

ناظران می‌گویند همه بازارها در ابهام مذاکرات هسته‌ای به سر می‌برند

صرافی‌های بانک‌ها هر دلار آمریکا را ۲۴ هزار و ۵۲۷ تومان فروختند- MORTEZA NIKOUBAZL / AFP

در پی توقف مذاکرات هسته‌ای ایران در وین، قیمت دلار و سکه افزایش یافت. ارزش سهام بورس نیز کاهش یافت.

روز شنبه ۲۱ اسفند، قیمت هر دلار آمریکا در معامله‌های ارزی، با ۵۳۰ تومان افزایش نسبت به روز قبل، به ۲۶ هزار و ۳۵۰ تومان رسید.

قیمت خرید دلار در صرافی‌ ملی نیز ۲۴ هزار ۲۸۳ تومان بود. صرافی‌های بانک‌ها نیز هر دلار آمریکا را ۲۴ هزار و ۵۲۷ تومان فروختند. قیمت خرید یورو نیز در روز شنبه ۲۶ هزار و ۷۶۹ تومان و قیمت فروش آن ۲۷ هزار و ۳۸ تومان بود.

افزایش قیمت‌ها در روز شنبه فقط به بازار ارز محدود نبود؛ سکه تمام نیز با ۱۶۵ هزار تومان افزایش قیمت، به ۱۲ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان رسید.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

بورس تهران نیز روز شنبه با کاهش ۸ هزار واحدی آغاز شد، و در ادامه روز، این میزان به ۱۵ هزار واحد رسید. شاخص کل به محدوده یک میلیون و ۳۳۲ هزار واحدی رسید.

کارشناسان بازار سرمایه و سرمایه‌گذاران کف بازار به رسانه‌های اقتصادی گفته‌اند که توقف مذاکرات هسته‌ای وین، عامل اصلی اوج‌گیری قیمت‌ها بود.

روز جمعه ۲۰ اسفند، جوزپ بورل، مسئول سیاست‌ها خارجی اتحادیه اروپا، در توییتی توقف مذاکرات هسته‌ای ایران در وین را به دلیل «عوامل خارجی» اعلام کرد. پس از آن نیز تیم مذاکره‌کننده جمهوری اسلامی ایران به تهران بازگشت.

ناظران پیش‌بینی کرده‌اند که افزایش قیمت دلار و سکه در روزهای آینده نیز ادامه خواهد یافت. برزو حق‌شناس، کارشناس بازار سرمایه، به پایگاه خبری تجارت نیوز گفت: «تا زمانی که وضعیت مذاکرات برجام مشخص نشود، بورس نوسانی و منفی دنبال می‌شود.»

او با بیان این که مذاکرات هسته‌ای در «بلاتکلیفی» به سر می‌برد، گفت: «تمامی بازارها، خصوصا بورس، در ابهام مذاکرات به سر می‌برند، و این ابهام برای اقتصاد سم است.»

بیشتر از اقتصاد