کیفیت وقت‌گذرانی با نمایش‌گرها مایه‌ نگرانی است نه کمیت

تلویزیون و بازی ویدیویی طبق نظر محققان بر کارایی تحصیلی اثر منفی می‌گذارد

pixabay

طبق تحقیق جدیدی، ساعت‌ها تلویزیون تماشا کردن یا بازی‌های ویدیویی انجام دادن بر عملکرد مطلوب بچه‌ها در مدرسه اثر منفی می‌گذارد.

در این بررسی که دانشگاه ژاومه کاستلون در اسپانیا انجام داده است عادات نزدیک به نیم میلیون کودک در سراسر جهان را تحلیل کرده‌اند.

طبق یافته‌های این تحقیق، مدت تماشای صفحه‌ نمایش نیست که لزوماً بر کارایی تحصیلی اثر منفی می‌گذارد بلکه کیفیت آن چنین اثری دارد.

محققان ۵۸ پژوهش موجود در ۲۳ کشور جهان را بررسی کردند که در برگیرنده‌ ۴۸۰ هزار جوان زیر ۱۸ سال بود.

این گروه تحقیقاتی هم‌چنین داده‌های ۳۰ پژوهش از پژوهش‌های مذکور را تجمیع کردند که شامل  ۱۰۶ هزار شرکت‌کننده بود و در آن‌ها کاربری رسانه‌های تصویری و کارایی تحصیلی را مقایسه کرده بودند.

در این تحقیق کارایی تحصیلی را با تجزیه و تحلیل کردن دانش زبانی، توان‌مندی در ریاضیات و نمره‌ ترکیبی اندازه‌گیری کردند.

نمره‌ ترکیبی را هم نمره‌های چهار آزمون زبان انگلیسی، ریاضیات، روخوانی و علوم تعریف کردند که بین ۱ تا ۳۶ بود.

در این بررسی مدت نشستن در برابر صفحه نمایش شامل اینترنت‌گردی، کار با تلفن همراه، تماشای تلویزیون و انجام بازی‌های ویدیویی می‌شود.

طبق یافته‌های این بررسی مدتی که به طور کلی صرف نشستن پای صفحه‌ نمایش‌گر می‌شود و کار با تلفن همراه هم جزو آن است بر کارآیی تحصیلی اثر منفی نمی‌گذارد. اما زمانی که به طور مشخص صرف بازی‌های ویدیویی می‌شود با پایین آمدن نمره‌ ترکیبی پیوند دارد و تماشای تلویزیون به تنهایی بر کسب مهارت در زبان و ریاضیات اثر منفی می‌گذارد.

هم‌چنین به گفته‌ این محققان کار با صفحه نمایش بر نوجوانان اثر منفی بیش‌تری دارد تا کودکان.

به گفته‌ سرنویسنده‌ی این تحقیق، دکتر میریا آدلانتادو-رنو اگر کودکان بیش از حد تلویزیون تماشا کنند «تحقیق نشان داده است که توجه و کارکرد شناختی‌شان کاهش می‌یابد و مشکلات رفتاری و عادات غذایی ناسالم‌شان افزایش می‌یابد».

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

آدلانتادو-رنو اضافه کرد انجام چنین تحقیقی مهم بود «زیرا کودکان و نوجوانان وقت فزاینده‌ای را صرف کار با صفحه نمایش می‌کنند» و گفت متخصصان بهداشت عمومی و آموزش و پرورش باید «برای بهبود دادن کارایی تحصیلی کودکان و نوجوانانی که دچار چنین فعالیت‌هایی هستند به سراغ فعالیت‌های نظارتی و تقلیلی بروند».

اوایل امسال کارشناسان پزشکی در بریتانیا نیز گفته بودند که باید از کار با تلفن همراه در سر میز غذا و هنگام خواب جلوگیری کرد.

به گفته‌ «دام سالی دیویس» وقت گذرانی در اینترنت می‌تواند «فایده‌های بسیاری برای جوانان» داشته باشد اما پدر مادرها باید «مواظب باشند» و از کودکان‌شان حفاظت کنند.

پیش از این نیز متخصصان اطفال با انتشار ره‌نمودهایی گفته بودند تلفن‌های همراه هوشمند و رسانه‌های اجتماعی هنگامی مشکل‌ساز می‌شوند که با خواب، سلامت یا اوقات وقت گذراندن با خانواده تداخل داشته باشند.

این نوشته برگردان فارسی از مقالات منتشر شده دیگری است و منعکس کننده دیدگاه سردبیری روزنامه ایندیپندنت فارسی نمی باشد.

https://www.independent.co.uk/

© The Independent

بیشتر از زندگی