کاهش ۱۳ درصدی بهای نفت پس از حمایت امارات از افزایش تولید

سفیر امارات متحده عربی در آمریکا گفت، کشورش از افزایش تولید حمایت می‌کند و اوپک را نیز به این اقدام تشویق می‌کند

بندر فجیره در امارات متحده عربی- KARIM SAHIB / AFP

به دنبال اظهارات یوسف العتیبه، سفیر امارات متحده عربی در آمریکا درباره حمایت از افزایش تولید، بهای نفت که در روزهای اخیر به دلیل حمله روسیه به اوکراین و اعلام تحریم نفت این کشور از سوی آمریکا به اوج خود رسیده بود، کاهش یافت. 

سفیر امارات متحده عربی در واشنگتن به خبرگزاری سی‌ان‌‌ان گفت امارات حامی افزایش تولید نفت است و تلاش می‌کند دیگر کشورهای عضو اوپک نیز عرضه نفت را در بازارهای جهانی افزایش دهند. پس از این اظهارات بهای نفت برنت با ۱۳ درصد کاهش به بشکه‌ای ۱۱۱ دلار کاهش یافت. در روزهای اخیر قیمت هر بشکه نفت تا حدود ۱۴۰ دلار هم بالا رفته بود که موجب شد گرانترین بنزین در تاریخ آمریکا در پمپ‌بنزین‌های این کشور فروخته شود.

یوسف العتیبه، سفیر امارات متحده عربی در آمریکا، در توییتی نوشت: «ما از افزایش تولید نفت حمایت می‌کنیم و اعضای اوپک را ترغیب خواهیم کرد افزایش عرضه نفت را مورد بررسی قرار دهند.»

آنتونی بلینکن،‌ وزیر خارجه ایالات متحده نیز چهارشنبه گفت امارات متحده عربی حاضر شد از افزایش تولید نفت پشتیبانی کند.

این سخنان یک روز پس از آن منتشر می‌شود که وال استریت ژورنال گزارش داد ولیعهد عربستان سعودی و مقامات ارشد امارات متحده عربی در روزهای اخیر، درخواست جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا برای گفتگوی تلفنی را رد کرده‌اند.

سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) و متحدان این سازمان همچون روسیه که با یکدیگر اوپک پلاس را تشکیل می‌دهند در ماه‌های اخیر به تدریج تولید نفت را افزایش می‌دهند تا کاهش عرضه‌ نفت را که با اوجگیری همه‌گیری کرونا در سال ۲۰۲۰ و کاهش تقاضای جهانی رخ داد،‌ جبران کنند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

با این حال این گروه در برابر درخواست‌ ایالات متحده آمریکا و متحدان این کشور برای افزایش بیشتر تولید نفت مقاومت می‌کنند.

توییت سفیر امارات متحده عربی در واشنگتن یک روز پس از آن منتشر شد که جو بایدن، رئيس‌جمهوری آمریکا، در واکنش به مداخله نظامی روسیه در اوکراین هرگونه واردات نفت و انرژی از روسیه را ممنوع کرد.

این ممنوعیت قیمت انرژی در آمریکا را افزایش می‌دهد اما رئيس جمهور ایالات متحده می‌گوید این اقدام برای مجازات ولادیمیر پوتین، رئيس‌جمهوری روسیه، ضروری است.

جنیفر گرانهولم، وزیر انرژی ایالات متحده، روز سه شنبه ۸ مارس گفت واشنگتن از همه تولید کننده نفت در سراسر جهان خواسته است عرضه خود را افزایش دهند.

ایالات متحده به تنهایی واردات نفت و انرژی روسیه را ممنوع کرد و متحدان اروپایی این کشور در تلاشند وابستگی خود را به انرژی روسیه کاهش دهند، گرچه با ممنوعیت واردات آن همراهی نمی‌کنند.

بیشتر از جهان