روحانی در تلاش برای کاستن از تنش

روحانی تا دقایقی دیگر در سازمان ملل سخنرانی خواهد کرد

حسن روحانی در دیدار با بوریس جانسون، سپتامبر ۲۰۱۹ - HO / IRANIAN PRESIDENCY / AFP

تا دقایقی دیگر حسن روحانی، رئیس جمهور ایران، در مجمع عمومی سازمان ملل سخنرانی خواهد کرد. با توجه به اتفاقات روزهای گذشته در سازمان ملل و تلاش رهبران جهان برای کاهش تنش میان ایران و آمریکا و سعی روسای جمهور برخی از کشورها برای پادرمیانی بین ایران و آمریکا و هم‌چنین سخنرانی دونالد ترامپ که در آن اشارات مستقیمی به ایران داشت و تیغ تند انتقاداتش متوجه حکومت ایران و توسعه برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی بود، به‌نظر می‌رسد که حسن روحانی می‌خواهد از تنش‌ها کم کند. 

بعید به‌نظر می‌رسد که روحانی در سخنرانی امروز خود بخواهد به سخنان روز گذشته رئیس جمهور آمریکا پاسخی دهد. اگرچه دونالد ترامپ ایران را حامی اصلی تروریسم معرفی کرد و از سوی دیگر کشورهای اروپایی آلمان، فرانسه و بریتانیا قویا اعلام کردند که ایران در حمله به تاسیسات نفتی عربستان نقش کلیدی داشته است، اما روحانی در سخنرانی خود احتمالا بدون اشاره مستقیم به این موضوعات سعی در کم کردن هرچه بیشتر تنش‌ها خواهد داشت و با توسل به ایده «صلح و امید» مسیر تنش‌زدایی را در پی بگیرد. 

این سیاست البته پیش از این در صحبت‌های جواد ظریف، وزیر خارجه ایران، نیز به‌گونه دیگری در سال‌های اخیر مشهود بوده است. روحانی احتمالا با تاکید بر فعالیت‌های صلح‌طلبانه ایران در سال‌های گذشته و هم‌چنین همکاری‌های ایران و روسیه در سوریه می‌خواهد فضا را برای امکان دوستی دوباره با جهان فراهم کند. 

به‌نظر می‌رسد که روحانی سعی در تلطیف فضای پرتنشی دارد که در روزهای اخیر شکل جدی‌تری به خود گرفته است، او می‌خواهد تصویری از ایران بسازد تا مگر دنیا بار دیگر به دیده دیگری به ایران نگاه کنند.