ادعای احمدی‌نژاد در مورد هماهنگی آمریکا، روسیه و چین در طرح حمله به اوکراین

«تجاوز چین به تایوان و آمریکا به ایران» هم مراحل بعدی این طرح‌اند

محمود احمدی‌نژاد، رئیس‌جمهوری پیشین ایران، می‌گوید هر نوع بهانه‌تراشی برای توجیه جنگ، تجاوز و کشتار مردم اوکراین به‌شدت محکوم است و به عنوان مشارکت و حمایت از آنچه او «جنایت جنگی و نسل‌کشی» می‌خواند، به ثبت خواهد رسید.

او روز پنجشنبه در نشست دانش‌آموختگان مدرسه مدیریت ایرانی، حمله روسیه به اوکراین را «حادثه‌ای بزرگ و مقدمه حوادث بزرگ‌تر» نامید و مدعی شد با «طراحی و هماهنگی آمریکا، روسیه و چین» و با تصور سقوط زودهنگام اوکراین انجام شده است.

رئیس دولت‌های نهم و دهم جمهوری اسلامی ایران در ادامه اظهارات خود، این ادعا را نیز مطرح کرد که «تجاوز چین به تایوان و آمریکا به ایران» هم مراحل بعدی این طرح‌اند که به گفته او، «از دید ملت‌های مستقل محکوم است».

احمدی‌‌نژاد از متحدان اروپایی آمریکا نیز در این ارتباط انتقاد کرد و گفت: «آن‌ها با اطلاع از این طراحی ضدبشری، به دلایل تاریخی و همچنین آثار عمیق سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و امنیتی ناشی از آن» خود را تسلیم و سرسپرده آمریکایی‌ها کردند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

او افزود: «حضور حماسی و مقاومت قهرمانانه مردم اوکراین اجرای توطئه و مراحل تکمیلی آن علیه ملت‌ها را با موانع جدی مواجه کرده است. ملت بزرگ ایران با تحسین مقاومت شرافتمندانه ملت اوکراین در برابر تجاوز و اشغالگری، در کنار آن‌ها خواهد ایستاد.»

محمود احمدی‌نژاد گفت: «از آنجا که طرح مشترک آمریکایی-روسی-چینی در تجاوز به اوکراین مطابق انتظار آنان پیش نرفته، دولت آمریکا متناسب با خواست مردم آمریکا و سایر ملت‌ها و برای فریبکاری و تبرئه خود، ناچار شده است دست به اقدام‌هایی بزند.»

او به سران اروپا توصیه کرد: «این فرصت را غنیمت بشمارید و در جهت انجام مسئولیت‌های اخلاقی، انسانی و نیز وظایف قانونی خود در قبال ملل اروپایی و همه ملت‌های جهان، برای برپایی عدالت و محو مظاهر شیطانی به پا خیزید و به مسئولیت تاریخی خود... عمل کنید.»

آمریکا و متحدان اروپایی آن از هفته‌ها پیش و از وقتی روسیه استقرار گسترده نیرو و تجهیزات نظامی پشت مرزهای اوکراین را آغاز کرد، در مورد هرگونه تجاوز نظامی به اوکراین هشدار دادند و از آغاز این تهاجم در ۲۴ فوریه، آن را به‌شدت محکوم و تحریم‌های گسترده‌ای را علیه روسیه اعمال کردند.