هفته اول اسفند بدون تقاضا برای خرید گوشت طی شد

یارانه یک ماه یک خانواده چهار نفری معادل قیمت یک کیلو گوشت قرمز است

قیمت دام نر سبک کشتاری را کیلویی ۶۲ هزار تومان و قیمت گوساله کشتاری را کیلویی ۵۷ هزار تومان است - ATTA KENARE / AFP

منصور پوریان، رئیس شورای تامین دام زنده، از رکود بی‌سابقه بازار گوشت در ایران خبر داد و گفت که با وجود افزایش عرضه و افت قیمت، هفته اول اسفند بدون تقاضا برای خرید گوشت طی شد.

رئیس شورای تامین دام زنده، «تصمیم‌های نامعقول» وزارت کشاورزی را عامل اصلی نوسان‌ قیمت گوشت در ماه‌های اخیر دانست و افزود: «در روزهای پایانی سال همواره افزایش تقاضا برای خرید گوشت را شاهد بودیم اما در حال حاضر تقاضا برای خرید گوشت بسیار کاهش یافته است.»

او در ادامه، شرایط موجود را معلول چند عامل خواند و گفت: «یا بازار اشباع شده و میزان ذخیره‌سازی اشباع شده است یا مصرف‌کننده پرقدرتی نداریم و قیمت‌ها همچنان با قدرت خرید آن‌ها همخوانی ندارد.»

منصور پوریان در گفت‌وگو با خبرگزاری ایلنا، قیمت دام نر سبک کشتاری را کیلویی ۶۲ هزار تومان و قیمت گوساله کشتاری را کیلویی ۵۷ هزار تومان اعلام کرد. به گفته او، قیمت عمده لاشه گوسفندی کیلویی ۱۳۰ هزار تومان و لاشه گوساله کیلویی ۱۱۸ هزار تومان است و نرخ عمده‌فروشی هر کیلو ران گوسفند نیز در محدوده ۱۶۰ هزار تومان قرار می‌گیرد. از طرفی، مرور قیمت‌های روز بازار نشان می‌دهد که حداقل قیمت گوشت گوسفند در فروشگاه‌ها کیلویی ۱۷۰ هزار تومان و کمترین قیمت گوشت گوساله هم کیلویی ۱۶۰ هزار تومان است؛ بنابراین یک خانواده چهار نفری برای تهیه یک کیلوگرم گوشت قرمز باید مبلغی معادل یک ماه یارانه کل خانواده را پرداخت کنند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

تولیدکنندگان دخالت‌های دولت و چالش‌های تامین نهاده‌های دامی را دلیل اصلی گرانی قیمت گوشت می‌دانند اما مقام‌های وزارت کشاورزی ادعای دیگری را مطرح می‌کنند. در یک برنامه تلویزیونی، حسین دماوندی‌نژاد، معاون امور تولیدات دامی این وزارتخانه، در توجیه گرانی قیمت گوشت گفت: «مجموعه دام‌های موجود در ایران در مناطق زاگرس و البرز مستقر و به مراتع و دامنه‌ها وابسته‌اند. برف، بوران و یخبندان بی‌سابقه‌ای اخیرا وارد کشور شد که حتی آمدوشد در این مناطق را هم مختل کرد. با پیگیری‌های انجام شده، مشخص شد این موضوع در افزایش قیمت گوشت موثر بوده است.»

با وجود ادعای این مقام‌ دولتی مبنی بر اینکه سرما و برف در افزایش قیمت گوشت تاثیر داشته‌، بررسی قیمت‌ها از ابتدای سال جاری تاکنون حاکی از آن است که سیر صعودی قیمت گوشت قرمز از ماه‌های گرم سال شروع شده است. گزارش مرکز آمار ایران از نرخ اقلام خوراکی در تیرماه ۱۴۰۰ نشان می‌دهد که قیمت گوشت گوسفند در مقایسه با زمان مشابه سال قبل (تیر ۱۳۹۹) حدود ۳۳ درصد افزایش یافت. قیمت گوشت گوساله نیز در همین بازه زمانی بیش از ۵۰ درصد بالا رفت.

این گزارش می‌افزاید سرانه مصرف گوشت قرمز در ایران که در سال ۱۳۹۰ حدود ۱۳ کیلوگرم بود، در ۱۰ سال گذشته همواره روند کاهشی داشت تا اینکه در سال ۱۴۰۰ نصف شد و به شش کیلو در سال رسید و در حال حاضر هر فرد ایرانی ماهانه به‌طور متوسط ۵۰۰ گرم گوشت مصرف می‌کند.

بیشتر از اقتصاد