منوچهر وثوق، هنرمند سینما و تئاتر در غربت درگذشت

منوچهر وثوق پس سخنان محمد خاتمی، وزیر ارشاد وقت، درباره هنرمندان قبل از انقلاب، برای همیشه ایران را ترک کرد

پس از انقلاب، منوچهر وثوق از ادامه فعالیت حرفه‌ای در سینما محروم شد-ویکی‌پدیا

منوچهر وثوق، هنرپیشه ۷۸ ساله ایرانی، پس از چند ماه بیماری، روز یکشنبه، هشتم اسفند، در لندن درگذشت. او در سال ۱۳۴۳ با ایفای نقش در فیلم «جاهل‌ها و ژیگول‌ها» به کارگردانی حسین مدنی، به سینمای ایران وارد شد؛ هرچند پیش‌ از آن، فعالیت‌های تئاتری‌ خود را آغاز کرده بود.

عباس رضایی وثوق، معروف به «منوچهر وثوق»، ۱۴ بهمن ۱۳۲۲ در خیابان ری تهران به دنیا آمد. او در دوران نوجوانی، به ورزش دوومیدانی حرفه‌ای روی آورد و هم‌زمان با کمک سید قائم‌مقامی، به تئاتر نیز وارد شد.

بعد از اینکه قائم‌مقامی گروه تئاتر «کاوه» را تشکیل داد، منوچهر وثوق نیز به این گروه پیوست و با پخش زنده تئاترها، به تلویزیون ملی ایران راه یافت.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

او دو سال پس از اولین تجربه سینمایی خود در فیلم «جاهل‌ها و ژیگول‌ها»، جایگاه خود را در سینما تثبیت کرد؛ تا آنجا که در سال ۱۳۴۵، نقش اول فیلم «مرد نامرئی» به کارگردانی اسماعیل کوشان به او داده شد. حدود دو سال بعد نیز، بازی در فیلم «چرخ بازیگر» به کارگردانی مهدی امیرقاسم‌خانی، منوچهر وثوق را به اوج شهرت رساند. او در فاصله سال‌های ۱۳۴۳ تا ۱۳۵۹ در بیش از ۹۰ فیلم بازی کرد که از میان آن‌ها می‌توان به «حق‌ و ناحق»، «زرخرید»، «زخم‌ خنجر رفیق» و «درختان ایستاده می‌میرند» اشاره کرد.

پس از انقلاب، منوچهر وثوق از ادامه فعالیت حرفه‌ای در سینما محروم شد و به بازیگری در تئاترهای لاله‌زار روی آورد اما همچون دیگر هنرمندان در اوایل انقلاب، با احضار، تهدید و بازجویی‌های جمهوری اسلامی ایران مواجه شد و به همین دلیل تصمیم گرفت ایران را ترک کند.

او در سال‌های اقامت خود در لندن در برخی نمایش‌ها حضور یافت و با تعدادی از شبکه‌های فارسی‌زبان همکاری کرد. سرانجام چند ماه پس از ابتلا به سرطان، در لندن درگذشت.

او پیش‌تر در مصاحبه‌ با بی‌بی‌سی فارسیی درباره آغاز فعالیت‌های حرفه‌ای خود گفته بود که ابتدا برای نقش سیاهی‌لشکر در فیلم «جاهل‌ها و ژیگول‌ها» انتخاب شده بود اما بعد به یکی از شخصیت‌های اصلی این فیلم تبدیل شد.

منوچهر وثوق در خاطرات خود درباره جمهوری اسلامی ایران، گفته بود که سال ۱۳۵۷ در لندن بود و از دور اخبار مربوط به ایران را پیگیری می‌کرد؛ اما پس از اینکه در تماسی به او اعلام شد که می‌تواند به کشور بازگردد، او نیز بازگشت به وطن را برگزید؛ اما در فرودگاه، ماموری او را بازداشت کرد و مدعی شد که پاسپورتش جعلی است؛ زیرا نام او در پاسپورت «منوچهر رضایی وثوق» درج شده بود. این هنرمند سینما آن روز با تعهد آزاد شد و پس از مدتی بیکاری، در یکی از تئاترهای لاله‌زار شروع به کار کرد اما در جریان احضار هنرمندان، به همراه فروزان، شهرام صولتی و مرتضی عقیلی برای بازجویی به زندان اوین رفت و در آنجا رئیس دادگاه از آنان تعهد گرفت که دیگر به فعالیت هنری خود را ادامه ندهند.

هنگامی‌ که محمد خاتمی، در زمان تصدی وزارت ارشاد، گفت که هنرمندان قبل از انقلاب حتی اگر نماز بخوانند، نمازشان باطل است، منوچهر وثوق، با توصیه پدرش، ایران را برای همیشه ترک کرد.

بیشتر از فرهنگ و هنر