کمک یک میلیارد پوندی بریتانیا به کشورهای در حال توسعه

این بودجه باید در جهت استفاده از انرژی‌های پاک و مبارزه با تغییرات اقلیمی هزینه شود

TIMOTHY A. CLARY / AFP

بوریس جانسون در مجمع عمومی سازمان ملل گفت که بریتانیا برای کمک به کشورهای رو به توسعه در مبارزه با تغییرات اقلیمی تا یک میلیارد پوند کمک مالی اختصاص می‌دهد.

این پول باعث می‌شود «دانشمندان بریتانیا» و نوآوران خارجی «استعدادشان را از بند رها کنند» و برای مثال با استفاده از فناوری جدید پیل‌های بزرگ و نیروگاه خورشیدی انرژی پاک فراهم کنند.

طراحی کوره‌های فشاری الکتریکی که جای کوره‌های هیزم‌سوز را بگیرند از دیگر طرح‌هایی است که می‌توان نام برد و به کارخانه‌های بزرگ آلاینده کمک می‌کنند تا کربن کم‌تری منتشر کنند و کارایی مصرف انرژی در سامانه‌های سرمایشی را افزایش می‌دهند.

این کمک مالی هم‌چنین به طراحی وسایل نقلیه‌ی الکتریکی و کم‌آلاینده کمک می‌کند تا آلودگی کاهش یابد و سامانه‌های حمل‌ونقل کشورهای رو به توسعه پاک‌تر و سبزتر شوند.

نخست وزیر بریتانیا هم‌چنین در سفر به نیویورک از اختصاص ۲۲۰میلیون پوند اعتبار برای نجات دادن جانوران در خطر انقراض مثل کرگدن سیاه، فیل آفریقایی، پلنگ‌ برفی و ببر سوماترایی گفت.

آقای جانسون در آستانه‌ اجلاس کنش اقلیمی سازمان ملل در روز دوشنبه و یک روز قبل از نخستین سخن‌رانی‌اش در مجمع عمومی گفت:« بریتانیا کشور نوآوران است. دانشمندان ما همواره پیشتازعرصه‌ی فناوری و طلایه‌دار اختراعات دوران‌سازی مثل موتور جت، تلویزیون و لامپ بوده‌اند.

او افزود: اگر این مشکل را حل کنیم، نسل‌های آینده به تغییر اقلیم به چشم معضلی نگاه می‌کنند که با استفاده از کنش مصمم جهانی و قابلیت فناوری آن را برطرف کردیم.

از نظردولت بریتانیا این اعتبار یک میلیارد پوندی در چارچوب مقررات اعطای کمک این کشور است. در عین حال شرکت بریتانیایی هم می‌توانند قرارداد ببندند و با عرضه‌ خدمات سود ببرند.

این اعتبار مالی یک میلیارد پوندی به افتخار هرتا آیرتون نام‌گذاری شده است که یکی از دانشمندان معروف بریتانیایی و فعال حقوق زنان در آغاز قرن بیستم بود و کارهای پیش‌گامانه‌اش به پیشرفت‌های مهم علمی از جمله علم برق کمک کرد.

پژوهش‌های آیرتون در مورد گردش آب و هوا نیز الهام‌بخش ساخت پروانه‌ خنک‌کننده‌ی آیرتون شد. در جنگ جهانی اول این پروانه را در جبهه‌ غربی برای دفع گازهای سمی از سنگرهای سربازان انگلیسی به کار بردند.

این نوشته برگردان فارسی از مقالات منتشر شده دیگری است و منعکس کننده دیدگاه سردبیری روزنامه ایندیپندنت فارسی نمی باشد.

www.independent.co.uk/news/uk/politics/climate-change

© The Independent

بیشتر از جهان