وزیر کشور لبنان از خنثی کردن سه حمله بمب‌گذاری داعش خبر داد

داعش با وعده دستمزدهای هنگفت از بحران مالی بی‌سابقه در لبنان برای جذب نیرو سوءاستفاده می‌کند

تجهیزات نظامی کشف شده از اعضای داعش در لبنان- 

ANWAR AMRO / AFP

روز چهارشنبه، ۲۳ فوریه، وزارت کشور لبنان اعلام کرد که آن کشور طرح داعش را برای انجام سه حمله انتحاری در مراکز مذهبی شیعیان در حومه جنوبی بیروت خنثی کرده است.

به گزارش رادیو فرانسه، بسام مولوی، وزیر کشور لبنان، در یک کنفرانس مطبوعاتی گفت: «یک گروه تروریستی، مردان جوان فلسطینی را در لبنان برای انجام حملات بمب‌گذاری با استفاده از کمربند انفجاری و مهمات دیگر استخدام کرده بود. در پی این طرح، قرار بود سه هدف جداگانه همزمان هدف حمله قرار گیرد.»

سازمان نیروهای امنیت داخلی لبنان (ISF) اعلام کرد که دستورالعمل طرح بمب‌گذاری، از سوی یکی از عوامل داعش مستقر در اردوگاه آوارگان فلسطینی عین‌الحلوه تدارک دیده شده بود. به گفته آن نهاد، آن شخص با همتایان تندرو سنی خود در سوریه در تماس است.

با این حال، دستورالعمل‌های بمب‌گذاری به یک مامور مخفی که از سوی دولت لبنان برای نفوذ به شبکه‌های داعش استخدام شده بود، منتقل شد و به آن ترتیب، عملیات لو رفت.

سازمان نیروهای امنیت داخلی لبنان در بیانیه‌ای خبر داد که در روز هفتم فوریه به آن مامور دستور داده شد تا حملاتی را علیه یک مجتمع مذهبی شیعیان در محله اللیلاکی، مجتمع امام کاظم در حارث حریک، و مرکز مذهبی الناصر در حومه اوزای بیروت، تدارک بیند. در پی آن دستور، روز ۱۶ فوریه سه جلیقه انفجاری و برخی سلاح‌های دیگر نیز برای انجام حملات به او داده شد.

با لو رفتن عملیات بمب‌گذاری، نیروهای امنیتی چهار ستیزه‌جوی مظنون ساکن اردوگاه عین‌الحلوه را شناسایی کردند که گمان می‌رود در طرح بمب‌گذاری دست داشته‌ باشند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

محل اردوگاه عین‌الحلوه، خارج از شهر اصلی جنوبی صیدا، بزرگترین شهرک فلسطینی در لبنان، است که به عنوان پناهگاهی برای افراط‌گرایان شناخته می‌شود. بر اساس یک کنوانسیون، ارتش لبنان وارد اردوگاه‌های آن منطقه نمی‌شود و تامین امنیت داخلی را در آن‌ها به گروه‌های فلسطینی سپرده است.

حومه جنوبی بیروت، پایگاه گروه شبه‌نظامی شیعه حزب‌الله، شاهد موجی از بمب‌گذاری‌ها بین سال‌های ۲۰۱۳ تا ۲۰۱۵ بود که از سوی افراط‌گرایان سنی، در تلافی مداخله حزب‌الله در جنگ داخلی در سوریه انجام شد. در سال ۲۰۱۵، دو انفجار انتحاری که داعش مسئولیت آن را بر عهده گرفت، جان بیش از ۴۰ نفر را در آن ناحیه گرفت.

آخرین توطئه داعش پس از آن صورت می‌گیرد که ابراهیم الهاشمی القرشی، رهبر آن گروه، اوایل ماه جاری در حمله آمریکا به محل زندگی او در شمال غربی سوریه کشته شد.

سازمان نیروهای امنیت داخلی لبنان اعلام کرد که عوامل داعش می‌خواستند پیش از سه حمله برنامه‌ریزی شده، ویدیویی ضبط کنند و در آن توضیح دهند که آن عملیات را به افتخار القرشی انجام می‌دهند.

گمان می‌رود داعش از بحران مالی بی‌سابقه در لبنان برای جذب نیرو با وعده دستمزدهای هنگفت سوءاستفاده می‌کند. یک منبع امنیتی به خبرگزاری فرانسه گفت که در چند ماه اخیر حدود ۴۸ لبنانی از شهر فقیر طرابلس به صفوف داعش در عراق پیوسته‌اند.

پس از خنثی شدن طرح بمب‌گذاری داعش، بسام مولوی وزیر کشور لبنان اعلام کرد که این کشور با عراق در همکاری و ارتباط نزدیک است تا مانع پیوستن لبنانی‌های فقیر به داعش شود.  

او با اشاره به این که به زودی برای گفتگو درباره نگرانی‌های لبنان به بغداد سفر می‌کند، گفت: «ما پرونده خروج لبنانی‌ها از طرابلس و پیوستن به داعش در عراق را پیگیری می‌کنیم و تحرکات آنها و بستگانشان را زیر نظر داریم.»

بیشتر از جهان