اسرائیل ایران را به تامین مهمات هدایت‌شونده برای پهپاد‌ها در ونزوئلا متهم کرد

وزیر دفاع اسرائیل گفت، تصاویر یک پهپاد «مهاجر» ایرانی را در ونزوئلا مشاهده کرده است

پهپاد مهاجر از جمله پهپادهای تهاجمی ساخت جمهوری اسلامی ایران است که گفته می‌شود اکنون مدل ششم آن تولید شده است-ایرنا

اسرائیل، جمهوری اسلامی ایران را متهم کرد که پهپادهای تامین شده برای ونزوئلا را به مهمات هدایت‌شونده دقیق مجهز می‌کند.

ونزوئلا در سال ۲۰۱۲ اعلام کرده بود که جمهوری اسلامی ایران به این کشور در ساخت پهپاد کمک می‌کند. نيكلاس مادورو، رييس جمهوری ونزوئلا یک دهه پیش به نظاميان دستور داد با راه اندازی سيستم موسوم به «آرپيا»، برای آنچه که آن را «مبارزه با خشونت و تامين امنيت» عنوان کرد از پهپادهای ساخت ايران استفاده كنند.

به گزارش رویترز، بنی گانتز، وزیر دفاع اسرائیل گفت، تصاویر یک پهپاد «مهاجر» ایرانی را در ونزوئلا مشاهده کرده است. او گفت برآوردها نشان می‌دهد ایران برای این پهپادها و نمونه‌های مشابه مهمات هدایت‌شونده دقیق ارسال کرده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

پهپاد مهاجر از جمله پهپادهای تهاجمی ساخت جمهوری اسلامی ایران است که گفته می‌شود اکنون مدل ششم آن تولید شده است.

این نخستین بار است که اسرائیل گزارشی را درباره همکاری‌های تسلیحاتی ایران را با ونزوئلا منتشر می‌کند.

بنی‌گانتز با اشاره به مذاکرات هسته‌ای جاری در وین و احتمال توافق گفت که حتی احیای برجام پایان راه نیست و باید پتانسیل تهاجمی و مجموعه تحریم‌های آماده را در اختیار داشت تا در صورت نقص تعهدات از جانب ایران، از آن استفاده شود.

جمهوری اسلامی ایران اتهام تامین پهپادهای نظامی برای متحدانش را رد می‌کند. اما شواهد متعددی وجود دارد که گروه‌های نیابتی جمهوری اسلامی از جمله حوثی‌ها از پهپادهایی استفاده می‌کنند که تولید ایران است یا قطعات آن در ایران ساخته شده است.

جمهوری اسلامی ایران و ونزوئلا دو تولید کننده بزرگ نفت در جهان به‌شمار می‌روند که هر دو هدف تحریم‌های ایالات‌متحده آمریکا قرار دارند. همکاری‌های تهران و کاراکاس در دو دهه گذشته همواره توسعه یافته است.

کارشناسان و مقامات آمریکایی در دولت پیشین آمریکا بارها درباره روابط تهران-کاراکاس و تهدید‌های ناشی از آن در آمریکای جنوبی هشدار دادند. برخی گزارش‌ها حاکی از آن است که جمهوری اسلامی در حال توسعه نفوذ سپاه قدس در آمریکای لاتین است.

توقیف محموله‌های سوخت ایران برای ونزوئلا از جمله اقداماتی بود که دولت دونالد ترامپ انجام می‌داد.

اما در دولت جو بایدن سخت‌گیری کمتری در این زمینه اعمال می‌شود.

بیشتر از جهان