شکست نتانیاهو و ناکامی راهبرد صلح خاور میانه

نتانیاهو مجری اصلی طرح صلح خاور میانه

عکس از: رویترز (اندیپندنت عربی).

در پی افزایش دشواری ها در انتخابات پارلمانی اسرائیل و احتمال شکست بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر کنونی اسرائیل، یک مقام ارشد فلسطینی، شکست بنیامین نتانیاهو و عدم توانایی او در تشکیل دولت آینده را ضربه ای جدی به راهبرد صلح خاور میانه که از سوی ایالات متحده پیشنهاد شده است می داند. البته دولت و مردم فلسطین، طرح صلح پیشنهادی ایالات متحده را به شدت رد کرده و آن را اقدام چالش بر انگیزی می دانند که حقوق و حاکمیت فلسطین را در خطر می اندازد.

این مقام فلسطینی که نخواست نامش فاش شود گفت نتانیاهو به عنوان مجری اصلی طرح صلح پیشنهادی ایالات متحده شناخته می شد و در تلاش بود تا این راهبرد واشنگتن را که مسئله ای تشکیل دو دولت و بازگشت آورگان فلسطینی را نایدده می گیرد و بیت المقدس را به عنوان پایتخت اسرائیل می شناسد، عملی کند. در واقع، دونالد ترامپ، رئیس جمهور ایالات متحده و بنیامین نتانیاهو  با ایجاد یک دیدگاه مشترک در قبال تحولات خاور میانه سعی دارند، کلیه ای قطعنامه های سازمن ملل متحد در مورد فلسطین را نادیده گرفته و یک راه حل سیاسی یک جانبه را تحمیل کنند.

یک تحول اساسی

این مقام فلسطینی عقیده دارد که شکست بنیامین نتانیاهو در انتخابات پارلمانی اسرائیل می تواند راهبرد صلح پیشنهادی ایالات متحده را در خطر اندازد، زیرا ممکن است نامزد پیروز در انتخابات به ویژه اگر وابسته به جناح های راست باشد، با دیدگاه ترامپ مخالفت کند. تردیدی نیست که راهبرد صلح پیشنهادی ایالات متحده که حقوق ملی و حاکمیت فلسطین را نادیده می گیرد، تبعات و پیامد های ناگواری در پی دارد و امنیت اسرائیل را بیشتر از پیش با تهدید رو به رو می کند.

بدین ترتیب، عدم پیروزی بنیامین نتانیاهو در انتخابات پارلمانی به معنی شکست پروژه صلح خاور میانه ایالات متحده است. واشنگتن در نظر دارد با اجرا کردن این طرح صلح، مانع گسترش نفوذ روز افزون ایران در منطقه و تسریع عادی سازی روابط کشور های عربی با رژیم اسرائیل شود.

با توجه به نتایج غیر مترقبه انتخابات اسرائیل و نزدیک شدن زمان برگزاری انتخابات ریاست جمهوری آمریکا که قرار است در ماه نوامبر آینده برگزار شود، ممکن است اعلام برنامه صلح آمریكا كه به عنوان "معامله قرن" شناخته می شود برای مدت نا معلومی به تعویق افتد.

این مقام فلسطینی افزود: رهبری فلسطین در انتظار اعلام خبر تشکیل دولت اسرائیل است تا شیوه ای برخورد آن با جانب فلسطینی روشن شود و البته شکی نیست که در صورت برنده شدن بنی گانتز، سیاست اسرائیل در قبال مسئله ای فلسطینی شاهد هیچ تغییری مثبتی نخواهد بود.

رضایت فلسطینی ها

اما خلیل شاهین، نویسنده و تحلیلگر سیاسی بدین باور است که اگر بنی گانتز موفق به تشکیل دولت شود، خطر عملی شدن معامله قرن بیشتر از پیش افزایش می یابد زیرا وی نیز در مسئله ای تشکیل دو دولت و ایجاد دولت فلسطین در چارچوب مرز های پیش از جنگ سال 1967، دیدگاه مشترک با دولت آمریکا دارد. بنا بر این، آرزوی رهبری فلسطین برای رسیدن به یک گفتمان سیاسی و جست و جوی یک راه حل عادلانه با بنی گانتز، توهمی بیش نیست زیرا دیدگاه بنی گانتز با تصمیم بنیامین نتانیاهو تفاوت زیادی ندارد و هر دو در تلاش برای الحق کرانه باختری به خاک اسرائیل هستند. تنها تفاوتی که میان دیدگاه های آن ها وجود دارد، مکانیزم و شیوه ای الحاق کرانه باختری به قملرو اسرائیل است اما در اصل این تصمیم، هر دو سیاستمدار اسرائیل، دیدگاه مشترک دارند.

شاهین گفت: گانتز تنها در صورتی آماده ای گفت و گو با فلسطینی ها بوده و یک روند سیاسی را آغاز می کند که مقامات فلسطینی  به الحاق تمامی شهرک های یهودی نشین به خاک اسرائیل و شناختن شهر بیت المقدس به صورت کامل به عنوان پایتخت اسرائیل موافقت کنند. علاوه بر آن، گانتز می خواهد مسئولبت امنیت دره اردن تنها در کنترل نیرو های نظامی اسرائیل باشد.

خلیل شاهین با اشاره به عدم احتمال رسیدن به توافق میان فلسطینی ها و اسرائیل، می گوید: تفاوت دیدگاه ها میان بنیامین نتانیاهو و بنی گانتز آنقدر گسترده نیست که پیروزی گانتز بتواند، مسیر رسیدن به طرح صلح را فراهم کند، به ویژه این که رئیس جمهور ترامپ گفته است که ائتلاف و همکاری میان آمریکا واسرائیل وابسته به افراد و شخصیت های سیاسی نیست بلکه این پیوند مشترک با دولت اسرائیل گره خورده است.

https://www.independentarabia.com

دیدگاه و نظرات ابراز شده در این مقاله لزوماً سیاست یا موضع ایندیپندنت فارسی را منعکس نمی کند.

© IndependentArabia

بیشتر از دیدگاه