تجمع قندهار در اعتراض به قتل یک زن، با تهدید طالبان به هم خورد

شمار افرادی که در ایست‌های بازرسی طالبان کشته می‌شوند، افزایش یافته است

شماری از ساکنان شهر قندهار، روز یک‌شنبه، یکم اسفند در اعتراض به کشته شدن یک زن و زخمی شدن دو زن دیگر در اثر تیراندازی طالبان در یک ایست بازرسی، تجمع کردند. روز شنبه، افراد طالبان در یک ایست بازرسی در ناحیه سوم شهر قندهار به یک ریکشا که حامل سه زن بود تیراندازی کردند که در نتیجه، یک زن کشته شد و دو زن دیگر زخمی شدند.

عبدالکبیر، شوهر زن جان‌باخته در این تیراندازی به رسانه‌های محلی گفت تیراندازی پس‌ از آن صورت گرفت که پلیس طالبان ریکشا را بازرسی کرد و به راننده اجازه حرکت داد. تیراندازی افراد طالبان، جان ملکه ۴۵ ساله را گرفت و عروس ۲۵ ساله‌اش را زخمی کرد. همچنین زن دیگری که در ریکشا حضور داشت بر اثر اصابت گلوله زخمی شد.

عبدالکبیر و شماری از ساکنان شهر قندهار در اعتراض به این اقدام طالبان، قبل از ظهر روز یک‌شنبه جسد ملکه را از بیمارستان میرویس در مرکز شهر قندهار برداشتند و برای اعتراض در مقابل دفتر استاندار طالبان تجمع کردند. معترضان از مسئولان محلی طالبان خواستند، شلیک به افراد غیرنظامی متوقف شود و عاملان کشته شدن ملکه و زخمی شدن دو زن دیگر بازداشت و مجازات شوند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

با این‌ حال، خبرنگاران از شهر قندهار گزارش دادند که شرکت‌کنندگان در این تجمع اعتراضی با تهدید و شلیک نیروهای طالبان متفرق شدند و طالبان از پیوستن مردم به این اعتراض جلوگیری کرد و شماری از خبرنگارانی که برای پوشش خبری حضور داشتند را موقتا بازداشت و وسایل آنان را ضبط کرد.

وارث عمران، یکی از خبرنگاران قندهار در فیس‌بوک نوشت: «خبرنگارانی که می‌خواستند تجمع اعتراضی را پوشش دهند، تجهیزاتشان ضبط شد و خودشان دقایقی بازداشت شدند.» وارث عمران افزود خبرنگاران در قندهار با محدودیت‌های زیادی مواجه‌اند و طالبان باعث توقف فعالیت بسیاری از رسانه‌ها شده است.

در ماه‌های اخیر، شمار افرادی که در ایست‌های بازرسی طالبان و در تیراندازی افراد این گروه کشته می‌شوند افزایش یافته است. روز جمعه، ۲۹ بهمن، فضل احمد، پزشک جوانی که به سمت محل کارش می‌رفت در ایست بازرسی طالبان در جاده دانشگاه کابل کشته شد. روز شنبه، خالد زدران، سخنگوی فرماندهی پلیس طالبان در کابل با تایید کشته شدن فضل احمد افزود که شماری از فرماندهان ارشد طالبان برای ابراز همدردی با بازماندگان فضل احمد به خانه او رفته‌اند.

مسئولان طالبان در قندهار تاکنون در مورد کشته شدن ملکه ۴۵ ساله و زخمی شدن دو زن دیگر اظهارنظر نکرده‌اند.