ایران: غرب اگر خواهان توافق است، انعطاف‌ نشان بدهد

وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران: به یک توافق خوب و دست‌یافتنی بسیار نزدیک‌ایم

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران که برای شرکت در کنفرانس امنیتی مونیخ به آلمان سفر کرده است، درباره آخرین تحولات مربوط به مذاکرات احیای برجام در وین گفت که به یک «توافق خوب» نزدیک‌ایم و برای نهایی شدن آن، طرف‌های غربی باید انعطاف‌پذیری نشان دهند.

حسین امیرعبداللهیان در گفت‌وگو با خبرگزاری صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران گفت: «آنچه مربوط به جمهوری اسلامی ایران است، ابتکارهای فعالی است که ایران روز میز مذاکره‌کننده‌ها قرار داد. ما به یک توافق خوب و دست‌یافتنی بسیار نزدیک‌ایم.»

او ادامه داد: «اما این طرف‌های غربی‌اند که باید ابتکار و انعطاف واقعی خود را به تصویر بکشند و آنان‌اند که می‌توانند تعیین کنند این مذاکرات در چند روز آینده به نتیجه برسد یا در چند هفته آینده.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به دنبال اعلام تمایل دولت جدید آمریکا برای بازگشت به برجام، تهران و واشنگتن به منظور بازگشت دوجانبه به پیروی کامل از توافق، مذاکرات غیرمستقیمی را با هماهنگی اتحادیه اروپا و حضور سایر اعضای باقی‌مانده در برجام در وین آغاز کردند.

خبرگزاری رویترز روز پنجشنبه در گزارشی اختصاصی نوشت که برخی دیپلمات‌های نزدیک به مذاکرات معتقدند توافقی در حال شکل‌گیری است که بستر لازم برای برداشتن گام‌هایی از سوی هر دو طرف برای بازگشت به پیروی کامل از توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ را فراهم می‌کند. به گفته این سه دیپلمات آگاه که رویترز هویت آن‌ها را فاش نکرد، پیش‌نویس تهیه‌شده بیش از ۲۰ صفحه است و در آن گام‌هایی که طرف‌ها پس از تایید باید بردارند، مشخص شده و مرحله نخست آن‌ هم تعلیق غنی‌سازی اورانیوم با خلوص بالاتر از پنج درصد در ایران است.

به گفته منابع رویترز، در این پیش‌نویس به تدابیری دیگر از جمله اقدام‌های لازم برای رفع توقیف حدود هفت میلیارد دلار از دارایی‌های مسدود شده جمهوری اسلامی ایران در خارج از این کشور و همچنین آزادی شهروندان غربی که در ایران زندانی‌اند نیز پرداخته شده است.