رفتار «دختران بدجنس»، رمز محبوبیت نوجوانان

محبوبیت نصیب کسانی می‌شود که یا خوی تهاجمی دارند یا برون‌گرا هستند

youtube/The List - صحنه ای از سریال دختران بدجنس

بر اساس یک مطالعه جدید، رمز محبوب بودن، ایفای نقش مثل رجینا جرج است. این مطالعه نشان می‌دهد کسانی که دیگران از آنها می‌ترسند و دوستشان دارند، بیشترین تعداد دوستان را دارند.

محققانی که در تلاش برای درک محبوبیت در میان نوجوانان بودند به این نتیجه رسیدند که پاسخ این سئوال مشابه رفتاری است که در فیلم «دختران بدجنس» تصویر شده، و این که نوجوانانی با رفتار «شبه ماکیاولی» که به یک اندازه مورد ترس و عشق هستند، محبوبترین هستند.

پیش‌تر، مطالعات نشان داده بود که محبوبیت اغلب نصیب کسانی می‌شود که یا خوی تهاجمی دارند یا برون‌گرا هستند.

این یافته‌ها نشان می‌دهند که نوجوانان محبوبی که خوی تهاجمی دارند با اعمال قدرت محبوبیت پیدا می‌کنند و محبوب می‌مانند، در حالی که نوجوانان برون‌گرا و اهل خوشی از طریق همکاری به همان نتیجه می‌رسند.

اما محققان دانشگاه آتلانتیک فلوریدا (اف‌ای‌یو) و دانشگاه مونترال اخیرا بررسی کردند که آیا نوع سومی از محبوبیت هم وجود دارد یا نه.

برای مطالعه محبوبیت در میان نوجوانان، محققان بیش از ۵۶۰ دانش‌آموز با میانگین سنی ۱۳ سال را در یک بازه زمانی دو ساله دنبال کردند تا هم‌کلاسی‌ها نظر بدهند چه کسانی خوی تهاجمی دارند، چه کسانی اجتماعی یا برون‌گرا هستند، و چه کسانی هر دو این خصلت‌ها را دارند.

پروفسور برت لارسن، از مولفان این تحقیق که در نشریه «چایلد دیولپمنت» (رشد کودک) منتشر شده، گفت: «نوجوانان تاکید زیادی بر محبوبیت دارند، و کاملا از تفاوت میان مورد علاقه بودن و محبوب بودن آگاهند. اگر مجبور به انتخاب باشند، خیلی‌ها محبوبیت را انتخاب می‌کنند».

بنا به فرضیه محققان، نتایج مطالعه نشان داد که نوجوانان محبوب به سه گروه متمایز تقسیم می‌شوند: محبوب اجتماعی، محبوب تهاجمی، و محبوب دو راهبردی یا «ماکیاولی».

از میان همه آنها، گروه ماکیاولی بالاترین سطح محبوبیت را داشت. خوی تهاجمی جسمانی و ارتباطی، و نیز رفتار اجتماعی این گروه، بالاتر از میانگین کل بود.

به گفته محققان، دلیل محبوبیت این گروه خاص آن است که این نوجوانان با برقراری توازن میان رفتار زورگویانه – که برای حفظ قدرت لازم است – با اعمال محبت آمیز دقیق، محبوبیت خود را حفظ می‌کنند.

پروفسور لارسن توضیح داد: «درست مثل دختران بدجنس فیلم کمدی آمریکایی، این گروه از نوجوانان می‌توانند در موقع لزوم خوی تهاجمی داشته باشند، و بعد به‌سرعت «خوش‌اخلاق» بشوند تا هر رنجشی را جبران کنند. نوجوانان دو راهبردی نه تنها از نظر سطح خیلی بالای محبوبیت، بلکه از نظر روش برقراری توازن میان اعمال خواسته‌هایشان و کنار آمدن با دیگران، جالب توجه‌اند».

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

جالب این که محققان دریافتند که افراد گروه ماکیاولی «کم‌تر از نوجوانان اجتماعی محبوب، خوی اجتماعی دارند، ولی در عین حال از نظر جسمانی و ارتباطی دارای خوی تهاجمی بیشتری از نوجوانان محبوب پرخاش‌جو هستند».

نوجوانان اجتماعی محبوب مورد علاقه و هماهنگ با دیگران بودند، و نوجوانان پرخاش‌جوی محبوب هیچ‌یک از این ویژگی‌ها را نداشتند، اما نوجوانان ماکیاولی از دید هم‌کلاس‌هایشان مزاحم و خشمگین بودند، اما از جهات دیگر، هماهنگ با دیگران بودند.

پروفسور ایمی هارتل، از دانشگاه اف‌ای‌یو و از مولفان ارشد مطالعه، درباره این یافته‌ها گفت: «نوجوانان اجتماعی محبوب، با دیگران هماهنگ بودند، در حالی که نوجوانان محبوب از خیلی جهات دچار مشکل بودند. تشخیصی که در مورد نوجوانان محبوب دوراهبردی داشتیم، یک‌دست نبود. ویژگی‌های هماهنگ اجتماعی و عاطفی آنها به همراه گرایش معتدل به سلطه اجتماعی و نقض مقررات می‌تواند خوب یا بد باشد، که بستگی به محیط دارد، به این ترتیب این امید برایشان هست که در درازمدت به شکل مثبتی با دیگران هماهنگ شوند».

این نوشته برگردان فارسی از مقالات منتشر شده دیگری است و منعکس کننده دیدگاه سردبیری روزنامه ایندیپندنت فارسی نمی باشد.

https://www.independent.co.uk/

© The Independent

بیشتر از زندگی