بازار بیت‌کوین رو به «طوفانی» شدن است

نشانه‌ای از خروج گسترده سرمایه نیست و همین باعث می‌شود احتمال افت قیمت شدید ناشی از ترس بیشتر شود

 pixabay

به گفته تحلیل‌گران معروف رمزارز، ممکن است با «از راه رسیدن ابرهای طوفانی» چند هفته ملتهب همراه با نوسان قیمت‌ها پیش روی بیت‌کوین و کلا بازار رمزارز باشد.

گلسنود (Glassnode)، شرکت تامین داده‌های کل معاملات زنجیره بلوکی (بلاک‌چین)، در تازه‌ترین گزارش خود در مورد وزش «تعداد زیادی باد مخالف سهمگین» هشدار داده که ممکن است بر قیمت ماه آینده بیت‌کوین شدیدا اثر بگذارد و دلایل آن می‌تواند از سخت‌گیرانه‌تر شدن سیاست‌های فد (فدرال رزرو/ ذخیره فدرال) تا بالا رفتن احتمال وقوع جنگ در اوکراین باشد.

قیمت این رمزارز طی چند ماه اخیر دچار نوسانات شدیدی شده است و در ماه نوامبر قیمت آن به بالاترین حد خود در کل تاریخ یعنی ۶۸ هزار دلار و سپس در ماه ژانویه با افت شدید به ۳۴ هزار دلار رسید.

طبق این گزارش به نظر می‌رسد سرمایه‌گذاران و معامله‌گران در میانه این وضعیت نامشخص از هم‌اکنون به قیمت‌گذاری مشغولند و داده‌ها نشان می‌دهد این بازار طی یک سال اخیر به پختگی چشمگیری رسیده است. بدین ترتیب نشانه‌ای از خروج گسترده سرمایه نیست و همین باعث می‌شود احتمال افت قیمت شدید ناشی از ترس بیشتر شود.

در این گزارش آمده «دینامیک عرضه در زنجیره بلوکی به ثبات چشمگیری رسیده است و این احتمالا نشانه آن باشد که سرمایه‌گذاران آماده‌ پشت سر گذاشتن تمام طوفان‌های پیش رو هستند و ترجیح می‌دهند برای مقابله با خطرات احتمالی از سپرده‌های فرعی استفاده کنند.»

«درمجموع، با افزایش نقدینگی و در دسترس قرار گرفتن ابزارهای جامع‌تر مدیریت خطر، این حاکی از ادامه روند رسیدن بازار بیت‌کوین به پختگی است. این وضعیت در مقایسه با چرخه‌های قدیم بازار بیت‌کوین که فقط با فروش این رمزارز در بازارهای نقدی امکان مقابله با خطر آن وجود داشت، تفاوت زیادی دارد.»

اتخاذ این رویکرد محتاطانه ممکن است ریسک نوسانات شدید را کاهش دهد، مخصوصا با توجه به «پیگیری بسیار فعالانه سرمایه‌گذاران» که به‌رغم نوسانات قیمت بیت‌کوین همچنان پا به این بازار می‌گذارند و بیت‌کوین را رها نمی‌کنند.

احتمالا سرنوشت چند ماه آینده بازار رمزارز بستگی به این خواهد داشت که سرمایه‌گذاران تا چه حد بتوانند در برابر «بادهای سهمگین مخالف» دوام بیاورند.

مارکوس سوتیریو، تحلیل‌گر بنگاه دارایی‌های دیجیتالی گلوبال ‌بلاک که دفتر اصلی آن در بریتانیا واقع شده است در مصاحبه با ایندیپندنت گفت: «اهالی بازار مشتاقانه منتظر رسیدن اخبار دقیق از تازه‌ترین نشست سیاست‌گذاری ذخیره فدرال هستند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

«این نشان می‌دهد برنامه ذخیره فدرال برای افزایش نرخ‌ها و آغاز فرایند انقباض کمیتی چگونه است. این جزئیات می‌تواند میزان تهاجمی بودن ذخیره فدرال و احتمال افزایش قیمت‌ها در ماه مارس را مشخص کند.»

هم‌چنین طبق گزارش گلاسنود اگر متصدی تصفیه در صرافی ورشکسته ام‌تی گاکس نیز فروش را آغاز کند، جبران بلندمدت وجوه آن می‌تواند اثر زیادی بر بازار بگذارد.

نوبوآکی کوبایاشی، متصدی تصفیه ام‌تی گاکس هم‌اکنون ۱۳۷ هزار و ۸۹۰ عدد بیت‌کوین (معادل ۶ میلیارد دلار) در اختیار دارد که معادل ۰.۷۲ درصد کل گردش این بازار است.

 

© The Independent

بیشتر از اقتصاد