طالبان پنج‌تن از نزدیکان نماینده مجلس سابق افغانستان را تیرباران کردند

هیچ‌یک از افراد کشته شده در دولت پیشین افغانستان سابقه فعالیت نظامی و سیاسی نداشتند

این افراد در حالی بازداشت و تیرباران شدند که می‌خواستند از مرکز کاپیسا که محل زندگی و کارشان است، به کابل بروند - ایندیپندنت فارسی

حوالی ساعت ۱۹ یکشنبه، ۲۳ بهمن، طالبان پنج تن از نزدیکان و اعضای خانواده حبیب‌الرحمان افغان، نماینده کاپیسا در مجلس نمایندگان دولت پیشین افغانستان، را تیرباران کردند.

یک عضو خانواده حبیب‌الرحمان افغان، به شرط فاش نشدن نامش، در گفت‌وگو با ایندیپندنت فارسی، تایید کرد که افراد طالبان بریالی افغان، جبار افغان، شیر افغان، محمدعلی رستم‌خیل و محمدامین رستم‌خیل را بازداشت و تیرباران کردند و طاووس افغان، عضو دیگر خانواده حبیب افغان، زخمی شده و وضعیت سلامتی‌اش نگران‌کننده است.

به گفته منبع، این افراد در حالی بازداشت و تیرباران شدند که می‌خواستند از مرکز کاپیسا که محل زندگی و کارشان است، به کابل بروند. هیچ‌یک از کشته‌شده‌ها و همچنین فردی که زخمی است، در دولت سابق افغانستان سابقه فعالیت نظامی و سیاسی نداشتند. در این میان، تنها بریالی افغان، خواهرزاده حبیب‌الرحمان افغان، مدتی دستیار او در امور اداری بود.

این عضو خانواده حبیب‌الرحمان افغان افزود: «پس از فروپاشی دولت پیشین، ما همه سلاح‌ها و امکانات دولتی را که داشتیم به طالبان تحویل دادیم، اما آ‌ن‌ها خانه شخصی ما را غصب کردند، اموالمان را به غارت بردند و اعضای خانواده ما را کشتند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به گفته این عضو خانواده نماینده سابق مجلس افغانستان، یکی از فرماندهان طالبان به نام آغاگل که خانه و اموال حبیب‌الرحمان افغان را به غارت برده، عامل تیرباران اخیر است. او تصریح کرد: «بریالی، خواهرزاده حبیب افغان، تلاش داشت از طریق مراجعه به رهبران طالبان، خانه و املاک غصب‌شده به‌ویژه منزل مسکونی او را که در تصرف آغاگل است، پس بگیرد، اما آغاگل برای اینکه از این اقدام جلوگیری کند، بریالی و پنج نفر دیگر از همراهانش را تیرباران کرد.»

حبیب‌الرحمان افغان، نماینده قوم کوچی در دوره شانزدهم مجلس نمایندگان افغانستان بود و در مرکز کاپیسا زندگی می‌کرد. پس از فروپاشی دولت پیشین افغانستان و بازگشت طالبان به قدرت، حبیب‌الرحمان افغان مانند شماری دیگر از سیاست‌مداران دولت سابق افغانستان را ترک کرد و اکنون در یکی از کشورهای همسایه افغانستان زندگی می‌کند.

طالبان پس از تصرف شهرها، در یکی از نخستین اقدام‌ها، به سراغ منازل و املاک به‌جا مانده از مقام‌های دولت پیشین رفتند و بسیاری از این خانه‌ها، اکنون در اختیار فرماندهان طالبان‌اند. هرچند رهبر طالبان  یک‌بار در پیامی به فرماندهان این گروه تذکر داد که خانه‌های غصب‌شده را به مالکانشان واگذار کنند، فرماندهان طالبان در استان‌های مختلف ضمن غصب املاک مقام‌های دولت سابق افغانستان، بستگان و همکاران آنان را نیز تحت تعقیب و آزار قرار می‌دهند.

طالبان و مسئولان محلی این گروه در کاپیسا، تاکنون در مورد کشته شدن نزدیکان حبیب‌الرحمان افغان اظهارنظر نکرده‌اند. در شش ماهی که از سلطه طالبان بر افغانستان می‌گذرد، سخنگویان و فرماندهان این گروه، مسئولیت هیچ‌یک از رویدادها از قبیل کشتار و ربوده شدن افراد را به عهده نگرفته‌اند.