پایان تجمع کامیون‌داران معترض کانادایی؛ پلیس خودروها را توقیف کرد

زیان ناشی از بسته شدن مهم‌ترین گذرگاه مرزی کانادا و آمریکا در صنعت خودرو حدود ۸۵۰ میلیون دلار تخمین زده می‌شود

تجمع کامیون‌داران از دوشنبه گذشته روی پل آمباسادور در مرز کانادا و ایالات متحده آمریکا آغاز شد - Geoff Robins / AFP

سازمان خدمات مرزی کانادا اعلام کرد که تجمع شش روزه کامیون‌داران معترض اواخر روز یکشنبه پایان یافت و مهم‌ترین مسیر تجاری آمریکای شمالی باز شد.

به گزارش رویترز، پایان تجمع پس از آن اتفاق افتاد که در تلاش دولت کانادا برای مقابله جدی با حرکت اعتراضی کامیون‌داران، پلیس این کشور روز شنبه اولین معترض را بازداشت کرد.

معترضان با واکسیناسیون اجباری کووید-۱۹ برای عبور از مرز مخالف‌اند. آن‌ها شعارهای دست‌‌راستی سر دادند و برخی پرچم نازی‌ها را در دست داشتند.

تجمع کامیون‌داران از دوشنبه گذشته روی پل آمباسادور در مرز کانادا و ایالات متحده آمریکا آغاز شد. پلیس کانادا ابتدا با معترضان برخورد نکرد اما با طولانی شدن روند اعتراض‌ها که انتقاد جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا، را به دنبال داشت، دادگاه کانادا برای پایان دادن به این تجمع، حکم صادر کرد. پس از آن و در پی اعلام وضعیت فوق‌العاده، پلیس کانادا در روزهای شنبه و یکشنبه چند نفر را بازداشت کرد و در نهایت توانست به محاصره گذرگاه مهم تجاری میان آمریکا و کانادا پایان دهد.

پلیس کانادا روز یکشنبه با بیش از ۵۰ وسیله نقلیه شامل اتوبوس و خودرو زرهی حضور خود در میان معترضان را افزایش داد تا این اعتراض طولانی را جمع کند. به گفته یکی از مقام‌های ارشد پلیس، ۲۰ تا ۳۰ نفر در جریان پاکسازی منطقه از معترضان بازداشت شدند. همچنین خودروهایی که مسیر مرزی را بسته بودند، توقیف شدند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

روزانه ۳۶۰ میلیون دلار کالا بین کانادا و ایالات متحده از طریق پل آمباسادور جابه‌جا می‌شود. این رقم معادل ۲۵ درصد ارزش کل مبادلات تجاری بین این دو کشور است. تجمع کامیون‌داران معترض سبب شد تجارت بین دو منطقه به تعلیق درآید و بیشتر از همه، به شرکت‌های خودروسازی ضرر و زیان وارد شود. شرکت‌های فورد، جنرال‌موتورز و تویوتا از جمله شرکت‌هایی‌اند که کاهش تولید خود بر اثر بسته شدن مرز را اعلام کردند. بر اساس برخی گزارش‌های مالی، زیان ناشی از محاصره‌ها فقط در صنعت خودرو تا ۸۵۰ میلیون دلار براورد می‌شود.

پلیس کانادا روز یکشنبه در شرایطی به تجمع معترضان در مهم‌ترین گذرگاه این کشور پایان داد که همان روز، در استان بریتیش کلمبیا در غرب کانادا، حدود ۲۰۰ معترض گذرگاه مرزی بزرگراه اقیانوس آرام را برای دومین روز بستند.

اعتراض‌های موسوم به «کاروان آزادی» که کامیون‌داران کانادایی در شهرهای مختلف در مخالفت با واکسیناسیون یا قرنطینه برای رانندگان مرزی در اتاوا آغاز کردند، روز یکشنبه هفدهمین روز خود را پشت سر گذاشت؛ اعتراض‌هایی که حالا موضوع‌های گسترده‌تری را در بر گرفته است؛ از جمله میزان مالیات‌.

هم‌زمان با تلاش کانادا برای پایان دادن به اعتراض‌ها و تجمع مخالفان قوانین مربوط به واکسن و قرنطینه، در اروپا نیز کاروانی متشکل از ۱۵۰ خودرو با الهام  از این اقدام، در اعتراض به محدودیت‌های ناشی از کووید-۱۹ صبح یکشنبه پاریس را ترک و به سمت بروکسل حرکت کردند.

در فرانسه، ده‌ها وسیله نقلیه به تقلید از تظاهرات بوق‌زنی کامیون‌داران کانادا از نوارکشی‌های پلیس در اطراف مرکز شهر عبور و در سایر نقاط اصلی این شهر اختلال ایجاد کردند. بر اساس گزارش‌ها، تعدادی از کنشگران جلیقه ‌زرد نیز به این تظاهرات پیوستند. پلیس فرانسه روز شنبه، ۲۳ بهمن، در پی نقض دستور ممنوعیت تجمع و آمدن به خیابان‌های پایتخت برای اعتراض به محدودیت‌های ناشی از کرونا، در خیابان شانزلیزه پاریس به شرکت‌کنندگان در کاروان آزادی گاز اشک‌آور شلیک کرد.

نخست‌وزیر فرانسه، روز جمعه، ۱۱ فوریه (۲۲ بهمن)، گفت که با لقب «کاروان آزادی» که تظاهرات‌کنندگان به خود داده‌اند، مخالف است. او تاکید کرد: «حمله‌های خصمانه به برنامه تزریق واکسن علیه کرونا را نباید به آزادی ربط داد؛ چون مبتلا کردن دیگران آزادی نیست.»