شامپانزه‌هایی که بر زخم یکدیگر مرهم می‌گذارند

رفتار شامپانزه‌ها نشانگر رفتاری جمع‌محور است

پژوهشگران برای نخستین بار مشاهده کردند که  شامپانزه‌ها روی زخم یکدیگر مرهم می گذارند.

آنها برخی حشرات را می‌گیرند و روی زخم هم می‌گذارند که می‌توان آن‌ را نوعی کاربرد درمانی تلقی کرد. 

پیش از این خوددرمانی در میان برخی جانوران شناخته شده بود. اما تاکنون هیچ جانوری دیده نشده بود که دیگر اعضای گونه خود را درمان کند. 

دانشمندان می‌گویند این رفتار شامپانزه‌ها، که در گابن در آفریقای غربی دیده شد، نشانگر رفتاری جمع‌محور است. به این معنی که اقدامی است به نفع دیگر اعضای گروه، و می‌توان آن را با «همدلی انسانی» نزدیک دانست. 

نخستین بار یک داوطلب در «پروژه شامپانزه اوزوگا» این رفتار را مشاهده کرد. این پروژه به مطالعه شامپانزه‌هایی می‌پردازد که در پارک ملی لاآنگو در ساحل اقیانوس اطلس در جنوب غربی گابن آزاد و طبیعی زندگی می‌کنند. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

آلساندرا ماسکارو، شامپانزه‌ای با نام «سوزی» را دید که دارد زخم پای «سیا»، پسرش را، وارسی می‌کند. سوزی سپس حشره‌ای را از هوا گرفت و آن‌را در دهانش گذاشت و سپس آن‌را بیرون آورد و درون زخم پسرش فرو کرد.

پژوهشگران این پروژه می‌گویند هفت سال است این گروه از شامپانزه‌ها را مطالعه می‌کنند، اما تاکنون چنین رفتاری را ندیده بودند. 

آلساندرو ماسکارو ویدیویی از تعامل میان مادر و پسر ضبط کرد و آن را به توبیاس دشنر، نخستی‌شناس  و سرپرست تیم تحقیق و سیمونه پیکا، زیست‌شناس دانشگاه اوسنابروک آلمان، نشان داد.

گروهی مشترک از دانشگاه اوسنابروگ و پروژه اوزوگا به‌دقت شامپانزه‌ها را برای یافتن مواردی از این نوع رفتار درمانی زیر نظر گرفتند و در طول ۱۵ ماه ۷۶ مورد از چنین رفتاری که شامپانزه‌ها از حشرات برای مداوای زخم‌ها استفاده می‌کردند ثبت کردند. 

پروفسور پیکا می‌گوید استفاده از حشره روی زخم‌های دیگری نمونه‌ای آشکار از رفتار جمع‌محور است. 

او می‌گوید: «بسیاری از مردم به توانایی‌های اجتماعی حیوانان شک دارند. اما ناگهان گونه‌ای را یافتیم که می‌توان به‌خوبی دید هرکدام از دیگری مراقبت می‌کند.» 

بیشتر از علوم