جمهوری آذربایجان هشت اسیر ارمنستانی را آزاد کرد

جنگ سال گذشته میان جمهوری آذربایجان و ارمنستان با میانجی‌گری روسیه به آتش بس انجامید

عملیات توپخانه ارتش جمهوری آذربایجان در منطقه قره باغ HANDOUT / AZERBAIJANI DEFENCE MINISTRY / AFP

جمهوری آذربایجان روز دوشنبه هشت زندانی ارمنی را در تلاش برای تسهیل گفتگوهای تازه با فرانسه و اتحادیه اروپا بر سر اختلافات مرزی میان باکو و ایروان آزاد کرد.

شارل میشل، رئیس شورای اتحادیه اروپا، در توییتر نوشت: «آزاد کردن و بازگرداندن ۸ زندانی ارمنی از سوی آذربایجان نشانه دیگری از پیشرفت‌های مثبت است که در پی نشست با امانوئل مکرون، رئیس جمهوری فرانسه، رئیس جمهوری آذربایجان و رئیس جمهوری ارمنستان روی داد.»

او افزود اتحادیه اروپا پشتیبان پایداری و رفاه در این منطقه است.

امانوئل مکرون، رئیس جمهور فرانسه، نیز از اعزام یک هواپیمای فرانسوی به جمهوری آذربایجان برای انتقال زندانیان آزاد شده ارمنی خبر داد و در توییتر از تلاش دیپلمات‌ها و سربازانی که برای این عملیات اعزام شدند سپاسگزاری کرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در ماه اکتبر سال گذشته سربازان جمهوری آذربایجان نیروهای ارمنی را از منطقه‌ای پیرامون ناگورنو-قره‌باغ که از دهه ۱۹۹۰ بر آن کنترل می‌کردند عقب زدند و سپس به میانجی‌گری روسیه آتش بس برقرار شد.

سه کشور ارمنستان، جمهوری آذربایجان و روسیه سپس در ماه نوامبر اعلام کردند که برای پایان دادن به جنگی خونین که بیش از یک ماه به طول انجامید به توافق رسیده‌اند.

دو کشور همسایه ارمنستان و جمهوی آذربایجان از آغاز استقلال خود در پی فروپاشی شوروی روابطی متشنج داشته‌اند. درحالی‌که در جنگ نخست قره‌باغ که از سال ۱۹۸۸ تا ۱۹۹۴ به طول انجامید، نیروهای جدایی‌طلب ارمنی با کمک ارمنستان توانستند مناطقی غیرارمنی‌نشین را نیز به تصرف درآورند، اما در منازعه سال ۲۰۲۰ ورق برگشت و ارمنستان وادار شد نیروهای نظامی خود را از مناطق تصرف شده بیرون ببرد.

روسیه با میانجی‌گری در قرارداد آتش‌بس و فرستادن نیروهای صلح‌بان به مناطق استراتژیک، نفوذ خود را در قفقاز بار دیگر به رخ کشید. اما اتحادیه اروپا می‌کوشد با برعهده ‌گرفتن نقش فعال‌تری در این منطقه، سلطه روسیه را به چالش بگیرد.

بیشتر از جهان