پلنگ ایرانی باغ‌وحش ارم از بیماری جان به در نبرد

مدیر باغ‌وحش ارم از تلف شدن «ماوی» در اثر بیماری حاد عفونی خبر داد

این ماده‌پلنگ در سال ۱۳۹۸، وقتی دو ماهه بود اطراف روستای ماوی در شهرستان میانه از شکارچیان کشف و ضبط شد‌ـ خبرگزاری انتخاب

مدیر باغ‌وحش ارم از تلف شدن «ماوی» در اثر بیماری حاد عفونی خبر داد.

این ماده‌پلنگ در خرداد ۱۳۹۸، وقتی دو ماهه بود، اطراف روستای ماوی در شهرستان میانه از شکارچیان کشف و ضبط شد؛ اما از آن‌جا که امکان بازگشت به زیستگاهش را نداشت، به پارک پردیسان منتقل شد. در دی‌ماه همان سال، به درخواست مسئولان باغ‌وحش ارم و موافقت سازمان حفاظت محیط زیست، از پارک پردیسان به باغ‌وحش ارم برده شد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

دو هفته پیش، مسئولان باغ‌وحش از ابتلای او به بیماری پریتونیت عفونی گربه‌سانان خبر دادند. ماوی تحت درمان بود اما شرایط ثابتی نداشت و وضعیت سلامتش متغیر بود. این ماده‌پلنگ به‌علت وخامت بیماری، نمی‌توانست غذا بخورد و مدام تحت سرم‌درمانی و دریافت آنتی‌بیوتیک بود و تحرک چندانی نداشت.

در نهایت، درمان‌ها به نتیجه نرسید و این ماده‌پلنگ سه ساله دوام نیاورد. پرویز قندالی، رئیس باغ‌وحش ارم، به خبرگزاری ایسنا گفت: «با وجود تمام تلاش‌ها، مراقبت‌ها و سرم‌درمانی‌هایی که با کمک متخصصان انجام شد، به‌دلیل دشوار بودن درمان بیماری پریتونیت در میان گربه‌سانان، ماوی طاقت نیاورد و درمان‌ها نتیجه نداد و این ماده پلنگ تلف شد.»

ماوی از گونه پلنگ‌های ایرانی بود که به‌علت تخلف‌ها و شکار غیرقانونی در معرض خطر انقراض قرار دارد.