بنجامین بریر به درخواست خانواده، به اعتصاب غذا پایان داد

شهروند فرانسوی زندانی در ایران در اعتراض به بازداشت خود ۳۵ روز اعتصاب غذا کرده بود

بنجامین بریر، شهروند ۳۶ ساله فرانسوی که در زندان وکیل‌آباد مشهد زندانی است - torontostar

بنجامین بریر، شهروند فرانسوی زندانی در ایران، پس از گذشت بیش از یک ماه اعتصاب غذا، به درخواست خانواده‌اش به این اعتصاب پایان داد. 

به گزارش خبرگزاری‌ فرانسه، بلاندین بریر، خواهر بنجامین، اعلام کرد که با توجه به طولانی شدن مدت زمان اعتصاب غذا از او خواسته‌ است به این کار پایان دهد زیرا «برای ادامه مبارزه به نیرو نیاز دارد».

بنجامین بریر، شهروند ۳۶ ساله فرانسوی که در زندان وکیل‌آباد مشهد زندانی است، اردیبهشت ۱۳۹۹ پس از عکس‌برداری با پهپاد تفریحی در یک پارک ملی که جمهوری اسلامی ایران می‌گوید منطقه ممنوعه است، دستگیر شد. او هفته گذشته، به اتهام جاسوسی به هشت سال زندان محکوم شد. 

این شهروند فرانسوی که بیش از یک سال بدون برگزاری دادگاه در ایران زندانی بود، در اعتراض به شرایط بازداشت خود، از کریسمس (۴ دی) اعتصاب‌غذا کرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

سعید دهقان، وکیل بریر، در توییتر نوشت که اعتصاب‌غذای موکلش ۳۵ روز طول کشیده و او ۱۳ کیلو وزن کم کرده است. فیلیپه والنت، وکیل فرانسوی بنجامین بریر، نیز در بیانیه‌ای گفت: «حکم هشت سال زندان نتیجه یک دادرسی کاملا سیاسی و بی‌اساس است.»

پس از صدور حکم زندان برای بنجامین بریر، وزارت خارجه فرانسه با تاکید بر گردشگر بودن بریر، این حکم را غیرقابل قبول توصیف کرد. این وزارتخانه پس از تماس تلفنی رئیس‌جمهوری فرانسه با ابراهیم رئیسی در روز یکشنبه، دهم بهمن، در بیانیه‌ای اعلام کرد که مکرون از رئیس‌جمهوری ایران خواسته است فریبا عادل‌خواه و بنجامین بریر را هرچه سریع‌تر آزاد کند. 

خواهر بنجامین بریر درباره درخواست آزادی برادرش گفت: «پیگیری مقام‌های فرانسوی امیدبخش است اما تا زمانی که برادرم در هواپیمای فرانسه باشد، به مبارزه ادامه خواهیم داد.»

جمهوری اسلامی ایران متهم است که از بازداشت‌شدگان خارجی به عنوان ابزار چانه‌زنی برای دریافت پول، تبادل زندانی یا نفوذ در مذاکرات با غرب استفاده می‌کند. تهران این اتهام‌ها را تکذیب می‌کند، اما در گذشته نیز تبادل زندانیان انجام شده است. در مارس ۲۰۲۰، ایران و فرانسه، رولاند مارشال، محقق فرانسوی، را با یک مهندس ایرانی به نام جلال روح‌الله‌نژاد مبادله کردند.