رئیس منطقه‌ای سازمان بهداشت جهانی به نژادپرستی و زورگویی متهم شد

دکتر تاکشی کاسایی اتهام «فرهنگ زورگویی ساختاری و تمسخر عمومی» را رد کرد

تاکشی کاسایی (وسط)، رئیس منطقه اقیانوس آرام غربی سازمان بهداشت جهانی - ROMEO GACAD / AFP

گروهی از کارکنان کنونی و پیشین «سازمان بهداشت جهانی در غرب اقیانوس آرام» مدیر ارشد این سازمان را به رفتار نژادپرستانه، غیراخلاقی و توهین‌آمیز متهم کردند و گفتند که رفتارهای او تلاش‌های سازمان بهداشت جهانی برای مهار همه‌گیری کرونا را تضعیف می‌کند.

به گزارش آسوشیتدپرس، این اتهام‌ها که در شکایتی داخلی که در ماه اکتبر ثبت شد، فهرست شده است، هفته گذشته بار دیگر از طریق یک ای‌میل ناشناس به نام «کارکنان نگران سازمان بهداشت جهانی» برای مقام‌های ارشد و هیئت اجرایی این سازمان فرستاده شد و رونوشتی از آن در اختیار آسوشیتدپرس قرار گرفت.

دو نویسنده این ای‌میل می‌گویند بیش از ۳۰ تن از کارمندان این سازمان در نوشتن این شکایت مشارکت داشته‌اند و این متن بازتابی از تجربه بیش از ۵۰ کارمند این سازمان است.

این ای‌میل و شکایت‌نامه داخلی «فضای مسموم» و «فرهنگ زورگویی ساختاری و تمسخر عمومی» را که بر دفتر مرکزی این سازمان در مانیل، به ریاست تاکشی کاسایی، حاکم است، توصیف می‌کند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این کارکنان که از «ترس تلافی‌جویی» نام خود را اعلام نکردند، در این ای‌میل می‌گویند که سبک اقتدارگرای دکتر کاسایی باعث شده است که در یک سال و نیم گذشته بیش از ۵۵ کارمند کلیدی این سازمان را ترک کنند. به گفته آن‌ها، در نتیجه این وضعیت، مشارکت بسیاری از کشورهای عضو قطع شده که به نوبه خود، بر افزایش موارد ابتلا در بسیاری از کشورهای منطقه «به طرز چشمگیری» موثر بوده است.

دکتر تاکشی کاسایی در ای‌میلی به آسوشیتدپرس، این اتهام‌ها را رد کرد و گفت که خود را متعهد می‌داند تغییرهایی اعمال کند تا محیط کاری برای همه کارکنان سازمان مثبت شود.

کارکنان نگران این سازمان می‌گویند که کاسایی عامل افزایش موارد ابتلا به بیماری در برخی کشورها را فرهنگ، نژاد، یا وضعیت اجتماعی-اقتصادی پایین‌تر آن‌ها می‌داند. کاسایی این اتهام را رد می‌کند و معتقد است با کارمندان سختگیر بوده اما به دلیل اینکه کسی از کشور خاصی است، به او سخت نگرفته است. او تاکید کرد نژادپرستی خلاف تمام اصول و ارزش‌هایی است که برای او اهمیت دارد و افزود: «من عمیقا و صمیمانه به ماموریت سازمان بهداشت جهانی که خدمت به همه کشورها و مردم است، اعتقاد دارم. »

بر اساس ساختار سازمان بهداشت جهانی، مدیران منطقه‌ای تنها به کشورهای عضو آن سازمان منطقه‌ای و هیئت اجرایی پاسخگویند.

قرار است در نشست مجازی این هفته هیئت اجرایی سازمان بهداشت جهانی، درباره «مسائل مدیریتی» از جمله پیشگیری از آزار و توهین و نژادپرستی بحث شود.

بیشتر از جهان