دستاورد سفر به مسکو؛ نماز خواندن رئیسی در کاخ کرملین

جمیله علم‌الهدی، همسر رئیسی، در واکنش گفت نمازخواندن او بازتاب گفتمان معنوی دولت در حوزه سیاسی است

در جریان سفر ابراهیم رئیسی به مسکو، که مسئولان سیاسی جمهوری اسلامی تاکید داشتند با دعوت رئیس‌جمهوری روسیه انجام شده است، حاشیه‌ها از بدو ورود مقالم عالی حکومت ایران به فرودگاه آغاز شد.

استقبال سرد روس‌ها از رئیسی‌ــ پس‌ از آنکه چند ماه قبل اتفاق مشابهی در سفر محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی، به این کشور رخ داد‌ــ موضوعی بود که با واکنش‌های زیادی مواجه شد. انتشار فیلم استقبال پوتین از حسن روحانی در سفر به مسکو، ورود بدون استقبال رئیس دولت سیزدهم به کاخ کرملین و تصویر معنادار میز مذاکره دو رئیس‌جمهوری هم موضوع دیگری بود که حاکی از برخورد نه‌چندان صمیمی مقام‌های سیاسی روس با جمهوری اسلامی بود.

اما در این میان انتشار عکسی از ابراهیم رئیسی که در حال خواندن نماز در کاخ کرملین است، واکنش گسترده‌ای به دنبال داشت. بسیاری این عکس را بخشی از برنامه تبلیغاتی نخ‌نمای جمهوری اسلامی در سفر رئیس‌جمهوری محبوب علی خامنه‌ای به روسیه برای پنهان کردن حواشی دیگر دانستند. یک روز پس از انتشار این عکس، همسر رئیس‌جمهوری در این‌ مورد نظری متفاوت را مطرح کرد. او اشاره کرد که مفهوم معنویت با رفتار رئیسی در کاخ کرملین منعکس شد و نمازخواندن او بازتاب گفتمان معنوی دولت در حوزه سیاسی است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

جمیله علم‌الهدی در همایش «گفتمان دولت سیزدهم: عدالت و معنویت» که در جامعه‌الزهرای قم برگزار شد، تاکید کرد انتشار عکس نمازخواندن رئیس‌جمهوری در کاخ کرملین همان گفتمان اصلی دولت است. او گفت: «می‌گویند این دولت گفتمان ندارد. گویا دولت‌های دیگر گفتمان دارند. گاهی فکر می‌کنند گفتمان مبانی نظری و گاهی فکر می‌کنند شعار یا افکار عمومی است. رئیس‌جمهوری مبانی نظری دارد. همچنین گفتمان او دارای عمل است.»

رئیس پژوهشکده مطالعات بنیادین علم و فناوری دانشگاه شهید بهشتی تصریح کرد در تبلیغ گفتمان دولت ضعف رسانه‌ای وجود دارد و گفت: «نمازخواندن ایشان گفتمان دولت در حوزه معنویت است. امیدواریم رسانه‌های خودجوش همسو با جمهوری اسلامی این حرکت‌ها را خوب تبیین کنند. علما در تبیین این مسائل خوب فعالیت می‌کنند.»

اما صحبت‌های دختر امام‌جمعه مشهد تنها تلاش رسانه‌ای برای کمرنگ کردن انتقادها به انتشار عکس تبلیغاتی نمازخواندن رئیسی در کاخ کرملین نبود. انتشار خبر دیدار و گفت‌و‌گوی ابراهیم رئیسی با راویل عین‌الدین، رئیس شورای مفتیان روسیه، نیز با نقل‌قولی از او در این زمینه، باعث تحریک بیشتر افکار عمومی شد. به نقل از مفتی مسلمانان روسیه در مورد تصویر نمازخواندن رئیس‌جمهوری ایران گفته شد نماز او در کرملین بسیار نمادین و شاخص بوده است و از فنلاند برای او نوشته‌اند که برکت به داخل کرملین آمد.

اما مسیح مهاجری، فعال رسانه‌ای و مدیرمسئول روزنامه جمهوری اسلامی، در واکنش به انتشار تصویر نمازخواندن رئیسی و انتقاد به آن، ادعا کرد: «قطعا خرده‌گیری به انجام فریضه کار غلطی است، اما این غلط نیست که بگوییم انتشار تصویر نماز رئیس‌جمهوری هیچ ارزش‌ افزوده سیاسی و رسانه‌ای ندارد و نشان از بی‌تجربگی و ناشی‌گری تیم رسانه‌ای دولت است که بسیار مبتدی عمل می‌کند.»

در این میان، حامیان دولت در فضای مجازی نیز با تشبیه ابراهیم رئیسی به قاسم سلیمانی، تصویر نمازخواندن او را نشان از ورود اسلام به کاخ کرملین دانستند که قطب الحاد و دین‌ستیزی در گذشته بود؛ ضمن آنکه پیام انتشار این عکس را شکست تفکر خداناباوری تحت سیطره نظام لنینیستی و دیکتاتوری پرولتاریا نامیدند.

دستاورد چشمگیر سفر ابراهیم رئیسی به مسکو در افکار‌ عمومی حاشیه‌های این سفر است که احتمالا می‌تواند روشنگر سیاست روس‌ها در قبال برنامه‌های منطقه‌ای جمهوری اسلامی و میانجی شدن مسکو در مسائل بین‌المللی مرتبط با ایران باشد.