دیدار ابراهیم رئیسی با ولادیمیر پوتین در کرملین

رئیسی: جمهوری اسلامی محدودیتی برای گسترش و توسعه روابط با روسیه ندارد

این دومین سفر خارجی ابراهیم رئیسی در مقام ریاست دولت جمهوری اسلامی است-Sputnik/Pavel Bednyakov/Pool via REUTERS

ابراهیم رئیسی رئیس جمهوری ایران روز چهارشنبه در مسکو با ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه دیدار و درباره مسائل عمده دوجانبه، منطقه‌ای و بین‌المللی گفت‌وگو کرد.

به گزارش رسانه‌های ایران، رئیسی در این دیدار گفت جمهوری اسلامی محدودیتی برای گسترش و توسعه روابط با روسیه ندارد و خواهان برقراری روابط راهبردی با مسکو است.

وی گفت اسناد همکاری راهبردی می‌تواند افق روابط را در طول ۲۰ سال مشخص کند و افزود، در پی افزایش حجم روابط تجاری با روسیه هستیم و تلاش زیادی در این زمینه انجام خواهیم داد.

رئیس جمهوری ایران در ادامه اضافه کرد که «ایران تجربه خوبی در همکاری با روسیه در سوریه و در مبارزه با تروریسم دارد که می‌تواند مبنایی برای روابط مشترک دو کشور باشد.»

پیشتر رسانه‌ها از احتمال انعقاد سند همکاری ۲۰ ساله ایران و روسیه، مانند آنچه با چین در جریان سفر وزیر خارجه ایران به پکن اجرای آن اعلام شد، در جریان سفر رئیسی به مسکو گفته‌اند.

دو سند همکاری بلندمدت با روسیه و چین واکنش‌های گسترده‌ای به دنبال داشته و منتقدان می‌گویند این چرخش جمهوری اسلامی به شرق، در تضاد با سیاست «نه شرقی نه غربی» آن است.

این دومین سفر خارجی ابراهیم رئیسی در مقام ریاست دولت جمهوری اسلامی است و در میانه مذاکرات هسته‌ای ایران با قدرت‌های جهانی، از جمله با روسیه و چین، در وین انجام می‌شود.

ایالات متحده و متحدان آن در برجام، یعنی بریتانیا، فرانسه و آلمان، بارها از فرصت و زمان محدود برای رسیدن به توافق برای بازگشت دوجانبه ایران و آمریکا به تعهدات خود گفته‌اند.

روسیه و چین دو عضو دارای حق وتو در شورای امنیت سازمان ملل متحد هستند و با توجه روابط نزدیک با جمهوری اسلامی، بارها مانع صدور برخی قطعنامه‌ها علیه تهران شده‌اند.

حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه ایران پیشتر در یادداشتی در یک رسانه روسیه نوشت که در سفر ابراهیم رئیسی به مسکو، «نقشه راه جدیدی» در روابط دو کشور ترسیم می‌شود.

حضور و سخنرانی در نشست عمومی مجلس دوما،‌ دیدار با ایرانیان مقیم روسیه و نشست هم‌اندیشی با فعالان اقتصادی روس، بخشی از برنامه‌های رئیسی در این سفر دو روزه خواهد بود.