تجمع آتش‌نشانان مقابل شهرداری تهران؛ «خسته از دروغ»

با وجود خطرهای بسیار، آتش‌نشانی در ایران «شغل سخت و زیان‌آور» محسوب نمی‌شود

در آستانه سالگرد آتش‌سوزی ساختمان پلاسکو تهران که به جان باختن تعدادی از آتش‌نشان‌ها منجر شد، گروهی از آتش‌نشانان مقابل ساختمان اصلی شهرداری تهران در خیابان بهشت تجمع اعتراضی برگزار کردند و شعارهایی مثل «آتش‌نشان می‌میرد، ذلت نمی‌پذیرد» سر دادند. آنان خواستار برکناری مهدی داوری، مدیرعامل سازمان آتش نشانی، شدند.

آتش‌نشانان معترض در سالگرد کشته شدن‌ همکاران خود در آتش‌سوزی ساختمان پلاسکو، از مجلس شورای اسلامی خواستند برای قرار دادن شغل آتش‌نشانی در ردیف مشاغل سخت و زیان‌آور اقدام کند. «تامین مسکن مناسب» برای آتش‌نشانان و «ترمیم حقوق» آنان از دیگر مطالبات آن‌ها در تجمع روز چهارشنبه، ۲۹ دی‌ماه، بود.

به گزارش خبرگزاری ایسنا، آتش‌نشان‌های تهرانی بنرهایی در اعتراض به «تبعیض»، «سوءمدیریت» و «نگاه استثماری» به همراه داشتند و شعارهایی‌ چون «سختی ما، حق ما، حق مسلم ما»، «معیشت مناسب، حق مسلم ماست»، «خسته‌ایم از وعده و دروغ، نه از آتش و دود» سر دادند.

یکی از آتش‌نشانان درباره دلایل برگزاری تجمع اعتراض‌آمیز به خبرگزاری ایلنا گفت که آتش‌نشانان به دلیل «مشکل معیشتی و شغلی» مقابل شهرداری تجمع کرده‌اند و «حق‌ و حقوق کاملا قانونی‌» خود را می‌خواهند.

او افزود: «ساده‌ترین مسئله موضوع سختی کار آتش‌نشان‌های تهران است. کار آتش‌نشان‌ها هنوز جزو مشاغل سخت محسوب نمی‌شود. همین باعث می‌شود هزینه‌هایی که به‌عنوان حق‌وحقوق باید به آتش‌نشان‌ها بدهند، به‌طور کامل و احسن پرداخت نشود.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این آتش‌نشان به مسئله دور بودن محل کار آتش‌نشانان از محل زندگی‌ آنان اشاره کرد و افزود: «بیشتر کارکنان آتش‌نشانی تهران، ساکن حومه تهران‌اند و این خود معضل بزرگی است. در واقع این یک آسیب اجتماعی است که نیروهای آتش‌نشان خارج از تهران سکونت دارند و به‌وقت ضرورت نمی‌توان از این نیروها استفاده کرد.»

یک آتش‌نشان دیگر نیز با اشاره به مشکلات معیشتی آتش‌نشانان گفت: «تا پنج سال پیش، حقوق ما ۱۲۰۰ دلار بود؛ در صورتی‌ که در آسیا و حتی در کشورهای اطراف ایران مانند عراق و افغانستان، کمترین حقوق آتش‌نشانان ۳۵۰۰ دلار بوده است. الان حقوق یک آتش‌نشان در تهران هشت میلیون تومان است؛ یعنی ۲۰۰ یا ۳۰۰ دلار بیشتر نمی‌گیریم. این نیروها که با جانشان بازی می‌کنند، با قدرت خرید پنج سال قبلشان هم فاصله دارند.»

او افزود: «تمام بچه‌ها از ناحیه زانو، مفاصل، کمر و ریه آسیب دیده‌اند. چینی بند‌زده‌ایم. هرکدام چند مورد تجربه سخت سقوط از ارتفاع و دودگرفتگی تا سرحد مرگ داریم. می‌خواهیم سختی کار به ما تعلق بگیرد. ما مانند پرستاران سختی کار نداریم.»

آتش‌نشانان تهران در تجمع اعتراضی روز چهارشنبه خود تاکید کردند که در صورت حل نشدن مشکلات، تجمع‌ها در روزهای آینده نیز تکرار خواهد شد.

در جریان آتش‌سوزی ساختمان پلاسکو تهران در روز ۳۰ دی ۱۳۹۵، گروهی از آتش‌نشانان تهران مجروح شدند و ۱۶ نفر آنان نیز جان باختند. آتش‌نشانان حاضر در این حادثه بعدها در گفت‌وگو با رسانه‌های افشا کردند که تجهیزات و امکانات سازمان آتش‌نشانی برای خاموش کردن آتش کافی نبودند.