دو کشته و قطع گسترده برق در پی توفان برف در آمریکا 

تندباد، باران یخ‌زده، و برف بیش از ۵۰ میلیون نفر را در معرض آسیب احتمالی قرار داده است 

توفان زمستانی‌‌ای که چند روز است مناطقی در ساحل شرقی آمریکا را درمی‌نوردد، باعث کشته شدن دو نفر در ایالات جنوبی و قطع برق هزاران نفر شد. درمجموع بیش از ۵۰ میلیون نفر در شرق آمریکا در معرض آسیب احتمالی قرار دارند. 

طبق آمار تارنمای «پاور آتیج یو اس»، صبح روز دوشنبه، ۱۷ ژانویه، حداقل ۲۱۷ هزار نفر در ۱۱ ایالت در بخش شرقی آمریکا با قطع برق مواجه شدند که بیشتر متمرکز در ایالات جنوبی است. دو ایالت کارولینای جنوبی و شمالی با به ترتیب، قریب ۳۳ هزار و بیش از ۳۱ هزار مورد، در صدر این جدول قرار دارند. این توفان به حرکت شمالی خود ادامه می‌دهد و روز دوشنبه منطقه پرجمعیت شمال شرقی آمریکا را تهدید می‌کند.

تاثیر توفان ویرانگر، از ایالت فلوریدا در جنوب شرقی شروع شد و انتظار می‌رود تا ایالت مِین در منتهی‌الیه شمال شرقی کشور پیش برود. در فلوریدا تندبادهایی درگرفت که خانه‌های بسیاری را، به‌خصوص در شمال‌غرب ایالت و منطقه معروف به «پَن‌هندل» (یعنی «دسته ماهیتابه» که به دلیل شباهت شکل آن در نقشه، چنین نامیده می‌شود) ویران کرد، و به‌‌ویژه خانه‌های محرک آسیب دیدند. در سایر ایالات علاوه بر تندباد، شاهد باران یخ‌زده و برف گسترده نیز بوده‌ایم.

روز دوشنبه در آمریکا به دلیل مصادف بودن شبا سالگرد تولد «مارتین لوتر کینگ» تعطیل عمومی است. تصاویری از بنای یادبود این رهبر جنبش حقوق مدنی آمریکا در واشنگتن که زیر برف رفته، منتشر شده است. در روز دوشنبه شاهد برف بیشتر در بسیاری ایالات خواهیم بود و همزمان، بسیاری از جاده‌ها بسته شده‌اند و بسیاری پروازها لغو شده‌اند. طبق آمار تارنمای «فلایت اویر»، بیش از ۱۲۰۰ پرواز در ساعات اولیه دوشنبه  لغو شدند و احتمالا در طول روز با لغو پروازهای بیشتری مواجه شویم. در روز یکشنبه نیز سه هزار پرواز داخلی در آمریکا لغو شدند. پروازها به‌خصوص از فرودگاه شارلوت و فرودگاه ملی رونالد ریگان در واشنگتن لغو شده‌اند. شرکت قطار «امترک» نیز برای احتیاط ده‌ها سفر خود را، از جمله قطارهای واشنگتن به شیکاگو و هریسبورگ به نیویورک، لغو کرد. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

از رانندگان خواسته شده است که حتی‌الامکان از سفرهای بین‌شهری در مناطق شرقی کشور  خودداری کنند. به گزارش مقامات، ایالت کارولینای شمالی روز یکشنبه بیش از ۴۰۰ تصادف به خود دید. دو نفر، هر دو ۴۱ ساله و از اهالی شهر ساحلی میرتل بیچ در ایالت کارولینای جنوبی، صبح روز یکشنبه در بزرگراهی در کانتیِ «نش» در کارولینای شمالی کشته شدند. خودرو این دو نفر بر اثر شدت باد و بوران از جاده به بیرون پرتاب شد و با درختی برخورد کرد. در شمال ایالت جورجیا نیز شاهد تصادف‌هایی بوده‌ایم. برایان کمپ، فرماندار جورجیا، از ساکنان خواسته است که در خانه‌هاشان بمانند. 

به گفته کارشناسان، روز دوشنبه بارش برف در برخی از شهرهای منطقه شمال شرقی، مانند پیتزبورگ در ایالت پنسیلوانیا و بوفالو در ایالت نیویورک، از ۳۰ سانتیمتر خواهد گذشت. کمی غرب‌تر، در شمال دره اوهایو و جنوب منطقه دریاچه‌های بزرگ، نیز شاهد برف بالای ۳۰ سانتیمتر خواهیم بود.

انتظار می‌رود حوالی نیمه‌شب، توفان از شهر واشنگتن، پایتخت آمریکا، به غرب برود و سپس به شمال حرکت کند و وارد ایالت پنسیلوانیا، شمال ایالت نیویورک، و ایالت ورمانت شود و نهایتا تا شب بعد به ایالت کبِک در کانادا برسد. 

در منطقه جنوبی آمریکا، برخی از فرمانداران اعلام وضعیت اضطراری کردند. میزان برف در برخی نقاط همچون مناطق مرکزی ایالت میسیسیپی و مناطق مرکزی ایالت کارولینای شمالی، بیش از ۲۲ سانتیمتر بوده است. میزان یخ‌بارش نیز در برخی نقاط مرکزی ایالت کارولینای جنوبی از یک سانتیمتر گذشته است. 

مهم‌ترین و بزرگ‌ترین شهرهای آمریکا در منطقه شمال شرقی، همچون نیویورک و بوستون، احتمالا برف چندانی به خود نخواهند دید. اما ساکنان نیویورک صبح دوشنبه همچنان هشدار احتمالا توفان شدید را دریافت کردند. با توجه به ساحلی بودن شهر نیویورک و بخش‌هایی از ایالت همسایه آن، نیوجرسی، احتمال وقوع سیل در این منطقه مطرح است. در شهر ساحلی سالزبری در ایالت ماساچوست (که بوستون در آن واقع شده است)‌ باد شدید باعث بروز آتشی شد که یک مُتل و دو ساختمان دیگر را نابود کرد.

جریان قوی باد احتمال دارد باعث سیل در ایالاتی همچون ویرجینیا و مِین نیز بشود. سرعت باد در شهرهای بوفالو، نیویورک، و بخش‌هایی از ایالت مِین به ترتیب به ۴۵، ۵۵، و ۶۵ متر در ساعت خواهد رسید.

بیشتر از جهان